Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Mittuniversitetet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studenterna erbjuds representationsplats i alla beslutande och beredande organ genom studentkåren. Det innebär att studenterna redan erbjuds platser i programrådet, i SAOL (Institutionen för svenska språket), i ämneskollegierna, i övningsskoleprojektets styrgrupp och i det regionala utvecklingsnätverkets ledningsgrupp. Platserna är dock inte fyllda. I självvärderingen anger lärosätet campus-distansmodellen och bristande information som möjliga orsaker. Ett utvecklingsområde är att öka studentrepresentationen i de organ som är tillgängliga för studenter. Lärosätet gör informationssatsningar i samråd med studentkåren. Det framgår av självvärderingen att avdelningen för utbildningsvetenskap sedan 2016-2017 har flyttats till Campus Sundsvall. På detta nya campus finns didaktiska rum och digitala lärmiljöer som stöttar utvecklingen mot studentaktiverande undervisningsmetoder.

Underlagen är tydliga med att lärosätet genomför kursvärderingar, men responsen från studenterna är liten. Lärosätet sammanställer utvärderingarna och återkopplar resultat och åtgärdsförslag till studenterna. Utvärderingen läggs även ut på lärplattformen Moodle. Dialog med studenterna tycks ha hög prioritet. Sammantaget visar underlagen att studenternas erbjuds informellt inflytande.

Intervjuerna bekräftade behovet av att lärosätet arbetar mer med information och återkoppling för att få en bättre struktur för studentinflytandet. Bedömargruppen bedömer att studenterna får adekvata möjligheter att vara aktiva och påverka utbildningens innehåll och upplägg.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Det finns formella kanaler för studentinflytande i utbildningen, men utmaningen är att platserna inte är fyllda. När det gäller det informella inflytandet bedömer bedömargruppen att studenterna får adekvata möjligheter att vara aktiva och påverka utbildningens innehåll och upplägg. Bedömargruppen menar att utbildningen har tillfredsställande intentioner och planer, men ser ett behov av att utbildningen arbetar ytterligare med information och återkoppling för att få en bättre struktur för studentinflytandet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)