Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Södertörns högskola
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Lärarutbildningen utmärks av ett studentnära perspektiv där lärandeaktiviteter dels anpassas efter den studentgrupp som läser vid lärosätet, dels är aktuella ur ett skolperspektiv. Bedömargruppen vill som ett gott exempel lyfta det högskolepedagogiska greppet att genom hela utbildningen arbeta med en professionsutvecklingsmatris där studenterna förflyttar sig från grundnivå via fördjupande nivå till bemyndigande nivå. Matrisen belyser didaktisk kompetens, kommunikativt och demokratiskt ledarskap samt analys- och reflektionsförmåga, och genom att relatera till den får studenterna kontinuerligt under utbildningen reflektera över var de befinner sig på väg mot sin lärarexamen. Utbildningen har också dels en stark förankring i aktuell forskning som lyfts in i utbildningen på ett konkret sätt, dels en stark förankring i skolvärlden. Därutöver genomsyras utbildningen av den interkulturella profilen som i varje kurs på olika sätt ger studenterna olika perspektiv på hur kunskap, normer och värderingar konstrueras över tid och i olika sammanhang. Utbildningen blir härigenom både aktuell och hållbar.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedömer bedömargruppen som tillfredsställande. Utbildningsmiljön och personalstyrkan ger sammantaget goda förutsättningar för att bedriva en lärarutbildning. Det finns personal med professionskompetens, med ämneskompetens och med direkt och (var-)daglig kontakt med skolvärlden. Forskningsansatserna har som uttalad vision att vara praktiknära och/eller didaktiska och från utbildningens håll finns också etablerade arbetsformer där forskningsprojekt används i undervisningen. Lärosätet bör dock uppmärksamma den höga graden av visstidsanställda för att säkerställa en stabil lärarkår på lång sikt.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande. Måluppfyllelsen för samtliga kunskapsformer möjliggörs och säkras i utbildningen genom en tydlig länkning mellan lärandeaktiviteter, lärandemål och examinationer. Studenterna vägleds också i en utarbetad progression genom utbildningen med hjälp av en progressionstrappa som speciellt används i kurserna vid den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Utbildningen lägger kontinuerligt vikt vid att studenterna får koppla samman teori och praktik.

För kunskapsformen Kunskap och förståelse handlar det om att studenterna får öva och prövas i ämneskunskaper både inom kurser i den högskoleförlagda utbildningen och VFU-kurser. Utbildningen tar också kontinuerligt upp det vetenskapliga förhållningssättet och dess metoder för att undersöka olika fenomen genom utbildningen och det tar sin början i att vetenskapliga metoder tas upp. Måluppfyllelsen för kunskapsformen Färdighet och förmåga möjliggörs genom ett kontinuerligt fokus på perspektivtagande genom kurserna, dels i relation till den interkulturella profilen och bildningsprofilen, dels i relation till professionsutvecklingsmatrisen. Studenterna övar och prövas i att tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter och i att fånga upp problemområden i verksamheten. Även när det gäller att uppnå förmågan att tillämpa adekvat didaktik är utbildningen upplagd för att stödja studenternas progression och lärosätet belyser insiktsfullt de problemområden som finns kring till exempel studenternas arbete med autentiska elevtexter.

Förutsättningarna för måluppfyllelse av kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt är likaså väl underbyggda i utbildningen.

Jämställdhet beaktas i utbildningens utformning och genomförande. Jämställdhet utgör en integrerad del och går som en röd tråd genom utbildningen på ett föredömligt sätt.

Utbildningen följs upp på ett systematiskt sätt och återkoppling sker till relevanta intressenter. Olika hjälpstrukturer finns för att hindra avhopp. Det finns tydliga trösklar för studenterna och olika typer av lärandeaktiviteter för att underlätta lärande utan att för den skull sänka kravnivån.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedömer bedömargruppen som tillfredsställande. Bedömargruppen bedömer att studentperspektivet beaktas såtillvida att utbildningen har vidtagit ett flertal åtgärder för att möta studenternas behov såsom studenterna själva uttryckt dem. Det finns ett både formellt och informellt studentinflytande.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedömer bedömargruppen som tillfredsställande. Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)