Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Södertörns högskola
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studenter sitter med i lärarutbildningsrådet, i kursplaneutskottet och i programrådet. I programrådet har man också tillsammans försökt att hitta åtgärder vid systematisk frånvaro. En av åtgärderna - att schemalägga undervisningspass i relation till varandra - initierade studenterna. Studenterna får möjlighet att utveckla utbildningen genom bland annat kursvärderingar och genom student¿representationer på flera nivåer i utbildningen. Två studenter från årskurs 4-6 finns med i programrådet. Informationen som studentrepresentanterna får ta del av förs vidare av dem via sociala medier och studenternas egna informationskanaler. Enligt självvärderingen anser studenterna att lärarna är tillgängliga och närvarande. I intervjuerna framkom också att studenterna stödjer det som står i självvärderingen om att de upplever att de har möjlighet till inflytande och dialog, och att detta uppmuntras av lärosätet.

Bedömargruppen menar att det blir tydligt i självvärderingen, genom de många åtgärder och projekt som kommit till stånd som ett resultat av att studenterna framfört sin kritik, att utbildningen beaktar studenternas åsikter i hög grad. Som exempel kan ges att lärosätet har diskuterat och försökt komma till en kollegial samsyn kring vad en acceptabel språknivå är för att en text ska godkännas, eftersom studenterna kritiserat att lärarna godkänner så olika. Utbildningen har också utvecklat riktlinjer och principer för deadlines och kompletteringar.

Som problem nämner lärosätet att studenter uteblir från föreläsningar och att svarsfrekvensen på utvärderingarna ibland är låg. För att motverka frånvaro på föreläsningar kommer lärosätet att göra schemaändringar och införa obligatoriska föreläsningar (något som studenter initierat). Lärarutbildningens dag som arrangeras var tredje termin möjliggör för studenterna att mötas mellan de olika utbildningarna.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppens bedömning är att utbildningen har ett tydligt studentperspektiv där det finns en medvetenhet angående vikten av att lyssna till studenternas åsikter. Lärosätet har också därför skapat forum där studenterna kan komma till tals. Bedömargruppen bedömer att lärosätet beaktar studentperspektivet såtillvida att flertalet åtgärder kommit till stånd för att möta studenternas behov såsom studenterna själva uttryckt dem. Det finns ett både formellt och informellt studentinflytande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)