Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Södertörns högskola
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

I självvärderingen beskriver lärosätet ett antal olika samverkansformer som gör det troligt att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap i arbetslivet. Den bakomliggande tanken är att sträva efter en gemensam kunskapsutveckling mellan verksamma lärare, handledare vid den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) och forskare. Förutom ett regionalt utvecklingscentrum anordnar lärosätet till exempel forskningscirklar. I dessa samlas verksamma lärare med forskare från högskolan och fördjupar sig i ett aktuellt ämne som rör skolans vardag. Därutöver finns ett samarbetsavtal med kringliggande kommuner som består i att handledarna inom VFU:n ska vara lärare med examen i motsvarande utbildning som lärarstudenterna utbildas i; handledarna ska få möjligheter både till att läsa handledarutbildning och till att ansvarsfullt kunna fullfölja handledaruppdraget.

Adjungerade lärare finns med i utbildningen och vid några tillfällen har studenter fått möjlighet att träffa lärarnas elever. I kursen Svenska 3 användes ett autentiskt undervisningsupplägg som en adjungerad lärare precis hade genomfört som underlag för analyser och diskussioner. Utbildningen påverkas och utvecklas sålunda av de utmaningar som finns på skolorna. Bedömargruppen anser att genom att studenterna får goda ämneskunskaper och utvecklar förmågan att kritiskt reflektera och analysera är de rustade för ett samhälle i förändring. Den bildningsprofil som lärosätet har jämsides med den interkulturella borgar för individens utveckling som lärare. Ett gott exempel är hur studenterna får möta olika spänningsfält, som exempelvis det egna och det främmande, mellan dåtiden och framtiden och mellan att ärva och förvärva. Studenterna lär sig att anta ett metaperspektiv och får olika möjliga verktyg att använda i sin kommande profession, och i livet i stort. Bedömargruppen anser att självvärderingen beskriver ett antal olika samverkansformer som säkerställer att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap i arbetslivet.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att de samverkansformer som finns tillsammans med adjungerade lärare som handledare på den verksamhetsförlagda utbildningen borgar för att utbildningen sker i samverkan med samhället. De båda profilerna lyfts också på ett sådant sätt att de ger generiska kompetenser som förbereder studenterna för ett arbetsliv i förändring. Sammantaget bedömer bedömargruppen bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan som tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)