Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde Förutsättningar bedöms som tillfredställande.

Den sammanlagda kompetensen överensstämmer väl med utbildningens syfte och mål. En hög andel lärare har både forskarutbildning och lärarutbildning, vilket möjliggör en stark koppling mellan forskning och utbildning. Lärosätets satsning på såväl vetenskaplig som starkt professionsanknuten kompetens de senaste åren resulterat i en stabil lärarbesättning för utbildningen.

Bedömargruppen bedömer att lärosätet har en god vetenskaplig och professionsutvecklande utbildningsmiljö med flera forskningsprojekt som har hög relevans för utbildningen. Som ett gott exempel vill bedömargruppen peka på den nära kontakten med fältet som lärosätet beskriver för studenterna på Campus Gotland, genom att de har schemafria dagar så att studenterna kan delta i skolans vardagliga verksamhet.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande. Kopplingen mellan examensmål, aktiviteter och examination är tydligt beskriven och exemplifierad. Inom kunskapsformen Kunskap och förståelse framgår det av underlagen att måluppfyllelsen är hög. Underlagen visar att ett vetenskapligt förhållningssätt genomsyrar utbildningen från den första terminen och aktuell och relevant forskning behandlas kontinuerligt, liksom kvantitativa och kvalitativa metoder.

Måluppfyllelsen för målen inom kunskapsformen Färdighet och förmåga är hög. Studenterna tränas i ett kritiskt och reflekterande förhållningssätt. Lärosätet framhåller VFU-kurser som verktyg för att ytterligare stärka studenternas förmåga att reflektera kring utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet, liksom internationella utbyten. Utbildningens innehåll, genomförande och examinationerna i att tillämpa didaktik, ämnesdidaktik och metodik är varierande och fokuserar på att utveckla studenternas förmåga att planera och genomföra undervisning. En styrka är att utbildningen genomför trepartssamtal under alla VFU-perioder, och ibland får studenterna även flera besök. Underlagen visar att utbildningen möjliggör och säkerställer att studenterna får en förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning.

Inom kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt visar underlagen att utbildningen möjliggör för studenterna att få förmåga att göra bedömningar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.

Utbildningen visar på en medvetenhet om jämställdhet avseende rekryteringsfrågor, kursbemanning, kursplaner och kurslitteratur. Underlagen gör det troligt att studenterna uppnår jämställdhetsmålet.

Lärosätet genomför kontinuerligt kursvärderingar, egna granskningar av fakulteten och omfattande externa bedömningar, vilket är en styrka. Utifrån det sammantagna underlaget anser bedömargruppen att lärosätet har strategier för att stötta studenterna och verka för att de genomför studierna inom planerad studietid.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Bedömargruppen anser att lärosätet ger studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i kvalitetsarbetet för utbildningen. Ett gott exempel på studenternas informella inflytande är ett lärarkafé som är en mötesplats där lärarstudenter regelbundet får möjlighet att träffa yrkesverksamma lärare. Studenttorget är ett annat gott exempel där studenter har möjlighet att få stöd av studentcoacher för att lösa enklare problem eller för att komma in i studierna som ny student.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Bedömargruppen bedömer att lärosätet har en god kontakt med det omgivande samhället genom relevant samverkan, och att utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)