Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömargruppen menar att självvärderingen visar att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll och att de har såväl formellt som informellt inflytande. Studenterna ingår i formella beredande och beslutande organ och har regelbundna kvalitetsmöten med prefekten (tre gånger per termin). Bedömargruppen menar att självvärderingen visar att studenterna har en stark röst genom olika kursvärderingar, granskningar och informella möten, att lärosätet ger studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i kvalitetsarbetet av utbildningen och att denna bild förstärks under intervjuerna.

Övrig verksamhet för studenters delaktighet arrangeras bland annat av LÄRA (den del av studentkåren som representerar lärarstudenterna), genom lärarkaféer och möjlighet till extra stöd under den första tiden. Lärosätets analys trycker på det positiva med dessa olika möjligheter till studentmedverkan, men betonar även att det är en utmaning att få studenter engagerade i utbildningsfrågor. Under intervjuerna lyfte lärosätet även utmaningen med låg svarsfrekvens på kursvärderingarna. Detta försöker man komma tillrätta med genom att ge tid till kursvärdering under kursernas sista seminarium, som nämnts tidigare.

Ett gott exempel på studenternas informella inflytande är ett lärarkafé som är en mötesplats där lärarstudenter regelbundet får möjlighet att träffa yrkesverksamma lärare. Till varje möte väljer studenterna vilka teman som ska behandlas, oftast är det ämnen som studenterna efterlyser mer av på utbildningen. Studenttorget, som också nämnts tidigare, är ett annat gott exempel där studenter har möjlighet att få stöd av studentcoacher för att lösa enklare problem eller för att komma in i studierna som ny student.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet ger studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i kvalitetsarbetet för utbildningen. Ett gott exempel på studenternas informella inflytande är ett lärarkafé som är en mötesplats där lärarstudenter regelbundet får möjlighet att träffa yrkesverksamma lärare där teman som behandlas oftast är ämnen som studenterna efterlyser mer av på utbildningen. Studenttorget är ett annat gott exempel där studenter har möjlighet att få stöd av studentcoacher för att lösa enklare problem eller för att komma in i studierna som ny student.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)