Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Bedömargruppen anser att lärosätet har en god kontakt med det omgivande samhället genom relevant samverkan och att utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Av självvärderingen framgår det att samverkan sker med det omgivande samhället, och då främst med kommuner, genom flera olika plattformar. Uppdragsutbildningarna till skolor ökar och en nära samverkan med organisationen för den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) och handledarkurser har, som tidigare nämnts, en viktig plats i utbildningsverksamheten.

Lärosätet lyfter fram organisering av VFU och partnerskolesamarbetet som tydliga led i kopplingen mellan teori och praktik i professionsutbildningen, där de adjungerade adjunkterna borgar för att studenterna förbereds för de krav som ställs i ett arbetsliv som lärare. Lärosätet nämner även fler kontaktytor såsom Forum för samverkan (FOSAM), Utveckling, Lärande Forskningsavtal (ULF) och alumnverksamhet. Detta stärker bedömargruppens intryck av att flödet av aktuella kunskaper bidrar till att studenterna rustas för ett föränderligt arbetsliv och det livslånga lärandet.

Bedömargruppen menar att lärosätet, genom de adjungerade adjunkterna och samarbetet med partnerskolorna, har en tydlig professionsförankring i utbildningen. Partnerskolesamarbetet som lärosätet beskriver på flera ställen i självvärderingen ser det som en styrka när det gäller samverkan med det omgivande samhället, något som bedömargruppen håller med om. Detta stärktes också under intervjuerna. Det blev också tydligt att Campus Gotland och Campus Blåsenhus har lite olika förutsättningar när det gäller VFU. Det är tydligt att det är lättare att genomföra samarbeten med partnerskolor i mindre skala på Gotland, men att det finns en plan för att involvera flera nya kommuner i Uppsalaregionen.

Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (EDU) har ett alumnnätverk för tidigare studenter som är ett forum för alumner med syfte att ta del av aktuell forskning via institutionen och bidra med kunskaper och erfarenheter från arbetslivet. Detta utbyte syftar även till att utveckla lärarutbildningen.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömargruppen bedömer att lärosätet har en god kontakt med det omgivande samhället genom relevant samverkan och att utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Uppdragsutbildningarna till skolor ökar och en nära samverkan med VFU-organisationen och handledarkurser har en viktig plats i utbildningsverksamheten. Partnerskolesamarbetet ser lärosätet som en styrka när det gäller samverkan med det omgivande samhället och då främst den modell som utvecklats på Campus Gotland.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)