Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Bedömargruppen menar att det framgår av självvärderingen att graden av vetenskaplig kompetens hos personalen är adekvat i relation till uppdraget. Närmare hälften av lärarna är disputerade och fyra professorer är knutna till utbildningen. Dessutom är 17 doktorander involverade i forskarutbildning i huvudområdet didaktik. Lärosätet har gjort en stor satsning på att höja den vetenskapliga kompetensen de senaste åren inom utbildningens olika områden. I självvärderingen exemplifieras detta med att lärosätet har knutit professorer till kursen Självständigt arbete 2. Fem adjunkter genomgår för närvarande forskarutbildning.

Bedömargruppen anser att lärartabellen visar att utbildningen erbjuder stark professionsanknytning eftersom 60 av 79 lärare har lärarexamen. Av lärarna är 18 adjungerade, vilket betyder att de arbetar mellan 20 och 49 procent i utbildningen. Förtjänstfullt är att de adjungerade adjunkterna är tydligt knutna till lärosätet, vilket framgår av självvärderingen. Detta medger en god organisation för verksamhetsförlagd utbildning (VFU), där studenterna får besök minst två gånger per VFU-period. Intervjuerna klargjorde att såväl adjungerade adjunkter som adjunkter genomför trepartssamtal. VFU-handledarnas kompetens bedömer lärosätet vara hög, men man vet inte specifikt hur stor andel som har adekvat handledarutbildning. För att ytterligare stärka denna kompetens genomför lärosätet för närvarande en stor satsning på att utbilda lokala lärarutbildare som handleder VFU:n. Från intervjuerna framgår det att 700 lärare ska genomgå handledarutbildning under det närmaste året. Utbildningen ges endera lokalt på skolorna eller via videolänk. Denna satsning anser bedömargruppen vara kvalitetshöjande för utbildningen.

Av lärartabellen framgår att 40 lärare (adjungerade adjunkter, lektorer, forskare och doktorander) har tidsbegränsade anställningar, vilket är en utmaning. Bedömargruppen menar dock att det framgick av intervjuerna att kontinuiteten för lärargruppen säkras med en tydlig organisation; möten i grundlärarkollegiet sker månatligen för att säkra kvaliteten och för att garantera balans mellan profession och vetenskap samt kontinuitet och progression i utbildningen. Under intervjuerna framgick med tydlighet att det inte är någon skillnad på kompetens mellan Campus Gotland och Campus Blåsenhus i Uppsala i det här avseendet, eftersom lärare från båda campus samverkar och undervisar i samma kurser, såväl fysiskt som via länk. Av intervjuerna framgår även att lärosätets satsning på såväl vetenskaplig som starkt professionsanknuten kompetens de senaste åren resulterat i en stabil lärarbesättning för programmet.

Självvärderingen pekar på utvecklingsområden som utbildningen har identifierat i externa utvärderingar och som lärosätets satsningar bidragit till att utveckla. På personalsidan handlar det om att säkerställa vetenskaplig kompetens och att involvera fler forskare i utbildningen. Lärare och forskare undervisar på kurser och inom moment som är relevanta för deras kompetens, vilket innebär att till exempel forskarstudenter handleder självständiga arbeten medan adjungerade adjunkter ansvarar för professionsnära moment.

Av självvärderingen framgår att enheten för universitetspedagogik erbjuder kompetensutveckling för universitetslärare genom en kurs som handlar om att stärka det kollegiala lärandet hos lärarna och att stimulera studentaktiverande undervisning. Fokus i denna kurs ligger på aspekter som kursdesign, examination och återkoppling. I självvärderingen framhåller lärosätet vikten av att öka de internationella erfarenheterna genom att förstärka de internationella utbytena för lärare, eftersom universitetet utbildar lärarstudenter som i framtiden kommer att arbeta i ett mångkulturellt samhälle. Detta ser bedömargruppen som positivt. Bedömargruppen menar att det samlade bedömningsunderlaget visar att lärosätet, i tillfredsställande utsträckning, har en personalgrupp med hög kompetens som representerar för utbildningen relevanta områden. Lärosätet visar rutiner för att skapa och behålla kontinuitet men bedömargruppen anser likväl att det är en utmaning att ha en så hög andel visstidsanställda lärare.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Bedömargruppen menar att självvärderingen beskriver en vetenskaplig och professionsinriktad miljö som är relevant för utbildningen, något som bekräftades under intervjuerna. Med exempel visar lärosätet ett gott samarbete mellan forskning och utbildning och hänvisar till den översyn som lärosätet gjort för att integrera forskning i utbildningen. Flera av forskningsgrupperna vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (EDU) har tydlig koppling till kurserna i utbildningen, exempelvis undervisar forskare även i kurserna vilket gör utbildningen mer dynamisk. Lärosätet arbetar också aktivt för att få in fler undervisande forskare på utbildningen. Det framgår av underlagen att studenterna genom olika aktiviteter får ta del av den forskning som bedrivs inom området. Heltidsanställda universitetslektorer har rätt till 20 procent så kallad kompetensutvecklingstid. En utmaning för lärosätet är dock att flera av grundlärarutbildningens universitetslektorer har betydligt större andel forskningstid än så i tjänsten. Men för att motverka att viktig kompetens försvinner från utbildningen har varje forskare minst 20 procent undervisning i tjänsten. Detta anser bedömargruppen vara en viktig kvalitetsaspekt och en styrka.

Bedömargruppen anser att självvärderingen väl beskriver hur lärosätet säkerställer den professionsinriktade miljön genom de adjungerade adjunkterna som har till huvudsaklig uppgift att binda samman teoretiska och vetenskapliga perspektiv med den praktiska vardagen i skolan. Intervjuerna visar också att denna koppling är stark inom många kurser. De adjungerade adjunkterna har en avgörande roll inom den verksamhetsförlagda utbildningen med aktuell och lång erfarenhet av arbete som grundskollärare. Både i självvärderingen och under intervjuerna framhålls detta som en stark resurs för utbildningen. Exempel på detta ges i självvärderingen av utbildningen i relation till praktiknära moment som ledarskap och bedömning.

Ett annat bra exempel på professionsanknytning är, menar bedömargruppen, studenternas möjligheter till samverkan med så kallade partnerskolor. Under intervjuerna framkom att partnerskolesamarbetet är under uppbyggnad, särskilt på Campus Blåsenhus i Uppsala där än så länge endast studenter knutna till ett visst område omfattas. Syftet med partnerskolesamarbetet är att ge studenterna möjlighet att delta i olika aktiviteter, ibland hela dagar, utanför VFU-perioderna för att få insyn i skolans dagliga verksamhet. Bedömargruppen anser att denna satsning på professionsanknytning är ett gott exempel. Samtidigt visar exemplet att denna typ av aktiviteter är lättare att genomföra på ett mindre campus med färre studenter. På Campus Gotland har studenterna en schemafri dag per vecka där de får möjlighet att delta i verksamheten på partnerskolan. Detta är inte möjligt rent schematekniskt att genomföra i Uppsala.

Bedömargruppen menar att lärosätet i självvärderingen visar på en stark forskningsmiljö inom pedagogik, didaktik och utbildningssociologi med forskning nära knuten till grundskolan. Beskrivningen av hur utbildningen inlemmat forskningen i professionsutbildningen visar exempel på forskningens relevans för utbildningen. Inom flertalet forskningsområden undervisar forskare i utbildningen, vilket möjliggör en nära koppling mellan forskning och grundutbildning. Av intervjuerna framgick att studenter på båda campus har likvärdiga möjligheter att ta del av den forskning som bedrivs inom området, oavsett var de studerar, och att det uppmuntras av lärarna. Bedömargruppen anser att organisationen har förutsättningar för att skapa en god utbildningsmiljö för grundlärarstudenter.

Som ett gott exempel vill bedömargruppen också framhålla den seminarieserie som är särskilt inriktad mot EDU:s adjunkter, adjungerade adjunkter och VFU-handledare. Seminarieserien fokuserar på kopplingen mellan aktuell forskning och undervisning i lärarutbildning och i skolan. De ges månatligen och gästas av forskare från såväl det egna lärosätet som från andra lärosäten. Det finns även en ambition att öka andelen examensarbeten som har anknytning till pågående forskningsprojekt. Detta är intressant för professionsutbildningens uppdrag och en central fråga att utveckla nationellt menar bedömargruppen.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärartabellen, självvärderingen och intervjuerna ger en samstämmig bild som innebär att den sammanlagda kompetensen överensstämmer väl med utbildningens syfte och mål. En hög andel lärare har både forskarutbildning och lärarutbildning, vilket möjliggör en stark koppling mellan forskning och utbildning. Intervjuerna klargjorde att utbildningen på Campus Gotland och Campus Blåsenhus är likvärdiga genom att studenterna läser samma kurser och har samma lärare. Av intervjuerna framgick även att lärosätets satsning på såväl vetenskaplig som starkt professionsanknuten kompetens de senaste åren resulterat i en stabil lärarbesättning för programmet.

Självvärderingen pekar på utmaningen att finna en balans mellan utbildningens vetenskapliga och professionsnära inslag, men visar också att man har arbetat målinriktat de senaste åren för att stärka kopplingen mellan dessa inslag. Lärosätet satsar på kompetensutveckling för lärare genom såväl kurser som internationella utbyten. En stark professionsanknytning möjliggörs genom en hög andel adjungerade lärare och genom samverkan med partnerskolor. Bedömargruppen bedömer således att lärosätet har en god vetenskaplig och professionsutvecklande utbildningsmiljö med flera forskningsprojekt som har hög relevans för utbildningen. Som ett gott exempel vill bedömargruppen peka på den nära kontakten med fältet som lärosätet beskriver för studenterna på Campus Gotland genom att de har schemafria dagar så att studenterna kan delta i skolans vardagliga verksamhet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)