Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Lärosätet har avsatt 100 miljoner kronor under åren 2017-2022 för att utveckla det som benämns som framtidens lärarutbildning. En sådan utbildning ska locka motiverade studenter som genom utbildningen ska få bästa kompetens när det gäller ämneskunskaper, professionsverktyg och ledarskap. Några av de delprojekt som har identifierats inom ramen för projektet Framtidens lärarutbildning är beslutade och har fått fastställda datum för genomförande, men de allra flesta utvecklingsprojekten hänförs till det kontinuerliga mål- och progressionsarbetet. Detta pågående utvecklingsarbete har gjort det svårt för bedömargruppen att bedöma vad som är beslutat och som med säkerhet kommer att genomföras. Utformningen av lärarutbildningen med inriktning årskurs 4-6 kännetecknas av en samläsning med inriktning förskoleklass och årskurs 1-3 som i vissa lägen försvårar för studenterna att nå vissa av målen. Kursplanemål, examinationsuppgifter och betygskriterier som de framträder i kursplanerna är i huvudsak lika för inriktningen förskoleklass och årskurs 1-3 och för inriktningen årskurs 4-6. I något enstaka fall kan litteraturen skilja inriktningarna åt. Bedömargruppen har inte övertygats om att inriktningen årskurs 4-6 erbjuder studenterna de specifika kunskaper som krävs för att de ska bli trygga i sin yrkesroll.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Lärarkompetensen är hög på lärosätet med en övervägande del disputerade lärare. Majoriteten av lärarna har lärarexamen. Treåriga kompetensutvecklingsplaner garanterar kontinuitet och därmed kvalitet i utbildningen. Det finns en enhet för universitetspedagogik, informations- och kommunikationsteknik (IKT) och lärande som kan förstärka lärarnas kompetens inom det universitetspedagogiska området. Ett flertal forskningsmiljöer som är relevanta för lärarutbildningen är etablerade sedan länge, och lärosätet har bildat särskilda tvärdidaktiska profiler. Lärosätet ser behov av mer forskning med relevans för årskurs 4-6, vilket bedömargruppen instämmer i. Den professionsinriktade miljön säkerställs främst genom den verksamhetsförlagda utbildningen och väletablerade didaktiska nätverk. Bedömarna anser att det finns ett behov av att utveckla studenternas möjligheter att ta del av forskningen, till exempel i olika former av aktiviteter och seminarier.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms inte som tillfredställande. Inom kunskapsformen Kunskap och förståelse framgår det av underlagen att måluppfyllelsen inte är tillräcklig avseende de båda målen. Utbildningens innehåll och genomförande möjliggör inte för studenterna att få specifika ämneskunskaper inklusive kunskaper om aktuell forskning för årskurs 4-6. Även om studenterna tidigt tränas i att skriva vetenskapliga texter, och examineras på innebörden av kvantitativa och kvalitativa metoder, visar de granskade självständiga arbetena på allvarliga brister. Det finns ett behov av att förtydliga målformuleringar, betygskriterier och examination.

Inom kunskapsformen Färdighet och förmåga visar underlagen att målen inte är uppfyllda.

Förmågan att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter brister. Länkningen mellan kursmål, innehåll, examination och betygskriterier är otydlig och de självständiga arbetena visar på stora brister. Vidare tillhandahåller inte utbildningen tillräcklig undervisning inom den ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för yrkesutövningen. När det gäller bedömningen av studenternas förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen uppfattar bedömargruppen att det råder allvarliga brister i själva bedömningen av studenternas färdigheter. Vissa studenter, som har ansökt om särskild placering vid den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU:n), bedöms av handledare som saknar handledarutbildning, vilket blir problematiskt i en organisation som bygger på att handledare på egen hand, utan närvarande examinerande lärare, bedömer studenternas insatser under VFU:n. Bedömargruppen anser att det behövs någon form av kvalitetsgaranti såsom handledarutbildning bland VFU-handledarna.

Inom kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt visar underlagen att utbildningen tar upp och successivt examinerar relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt hållbar utveckling på ett adekvat sätt.

Jämställdhetsperspektivet beaktas i utbildningen på flera nivåer. Först och främst examineras studenternas förmåga att beakta ett jämställdhetsperspektiv i skolans praktik. Vidare arbetar lärare i utbildningen aktivt med att integrera det underrepresenterade könet - i det här fallet män - på ett konstruktivt sätt. Dessutom ordnar lärosätet kurser för lärare för att de innehållsligt ska bli säkrare på jämställdhetsfrågor, och lärosätets ledning arbetar med att få en jämnare könsfördelning bland docenter och professorer.

Lärosätet har ett välfungerande kvalitetssystem med systematisk uppföljning, dock är inte det system som beskrivs fullt genomfört. Dock finns det mer att önska vad gäller återkoppling till studenterna. Lärosätet arbetar för att studenterna genomför sina studier inom den planerade tiden. Bedömargruppen menar att en styrka på lärosätet är att studievägledarna arbetar nära studenterna.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Lärosätet erbjuder goda möjligheter för studenterna att delta i beslutande och bredande organ. Studenter medverkar i ett antal kurs-, termins- och programvärderingar. Lärosätet bör beakta studenternas kritik mot bristande återkoppling efter genomförda utvärderingar.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Lärosätet lyfter fram flera goda exempel, även om de ännu inte är fullt ut genomförda. Det bedömargruppen särskilt vill lyfta fram som kvalitetsmarkörer är de student- och handledarseminarier som genomförs på övningsskolorna i samband med kurser inom den verksamhetsförlagda utbildningen. När den modellen är fullt utbyggd är bedömargruppens bedömning att det kommer att bli en robust och rättssäker arbetsmodell. Bedömargruppen vill också lyfta det praktiknära forskningsprojekt som knyter samman skola och akademi samt det didaktiska nätverk som involverar lärarutbildningens samtliga ämnen. Bedömargruppen anser att utbildningen utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)