Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studenterna finns representerade dels i de beslutande organen, dels i de organ som arbetar med systematiskt kvalitetsarbete och utveckling av utbildningen. Utbildningen genomför systematiskt olika digitala utvärderingar som studenterna kan besvara anonymt. Studenter medverkar också i ett antal kurs-, termins- och programvärderingar, och enligt självvärderingen avrapporteras sedan resultat och eventuella ändringar eller åtgärder till studenterna. Studenterna ger dock en annan bild och menar att återkopplingen är för svag, vilket gör att svarsfrekvensen på utvärderingarna är låg. Även om svarsfrekvensen på den typen av utvärderingar har varit låg har lärosätet hörsammat de åsikter som studenterna har fört fram. Som komplement till skriftliga utvärderingar nämner lärosätet också mitterminsvärderingar och diskussioner i seminariegrupper.

Enligt självvärderingen får studenterna stora möjligheter att påverka undervisningen medan utbildningen pågår. Det sker genom att man i början av en kurs gemensamt diskuterar sig fram till arbetsformer och till hur läraren på bästa sätt kan lägga upp kursen. Regelrätta studentdialoger planeras från hösten 2018. De formella kraven på studeranderepresentation är säkerställda, men om studenterna inte deltar aktivt i dessa aktiviteter blir deras påverkansmöjligheter begränsade. Några åtgärder för att öka studenternas engagemang nämns inte, vilket bedömarna ser som ett utvecklingsbehov.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Lärosätet erbjuder goda möjligheter för studenterna att delta i beslutande och bredande organ. Studenter medverkar också i ett antal kurs-, termins- och programvärderingar. Eftersom det är låg svarsfrekvens på kursvärderingarna kompletteras dessa med mitterminsvärderingar i seminarieform, där utvärderingen gör att förändringar och förbättringar kan göras under kursens gång. Lärosätet bör åtgärda studenternas kritik mot bristande återkoppling efter genomförda utvärderingar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)