Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning årskurs 4-6 Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Örebro universitet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

I självvärderingen lyfter lärosätet fram arenor där lärosätet möter representanter för skolverksamheten. Det handlar om samverkan genom praktiknära forskning som ska sätta igång och stödja forskning om lärande i skola och akademi. Här nämns särskilt forskningsprojektet Kollegialt lärande i Örebro skolor (KLÖS) som drivs i samverkan mellan lärosätet och en F-9-skola i kommunen. En annan arena är det didaktiska nätverk som vänder sig till lärare, skolledare, lärarutbildare inom den verksamhetsförlagda utbildningen och forskare i didaktik. Syftet med nätverket är att dela kunskaper och erfarenheter mellan akademi och skola. Bedömargruppen menar att båda dessa arenor ger en särskild kvalitet åt utbildningen.

Vidare lyfter lärosätet fram den verksamhetsförlagda utbildningen som en central arena för samverkan. Hösten 2016 infördes övningsskolor som innebär en utökad samverkan med skolverksamheten. Ambitionen är att samtliga studenter på sikt ska genomföra sin verksamhetsförlagda utbildning på en övningsskola. En mötesarena som har skapats på dessa övningsskolor är student- och handledarseminarier. Handledare leder studentseminariet där studenter och universitetslärare deltar. Då kan studenterna ta del av handledarens beprövade erfarenheter, medan universitetsläraren bidar med sin erfarenhet av forskning. I dessa seminarier kan en samsyn om bedömning av studenter utvecklas. Här ser dock bedömargruppen ett rättssäkerhetsproblem, eftersom alla studenter ännu inte genomför sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU) på övningsskolor. De studenter som genomför VFU-kurser på andra skolor omfattas inte av den kvalitet som har utvecklats inom övningsskoleprojektet.

Ytterligare ett sätt att stärka samverkan med samhället som lärosätet nämner är adjungerade adjunkter. Genom de adjungerade adjunkterna får studenter möta verksamma lärare på universitetskurserna. Vid lärosätesintervjun framkom att projektet med adjungerade adjunkter just hade påbörjats, vilket innebär att det är för tidigt för att dra några slutsatser av initiativet. Enligt självvärderingen behöver de insatser som lärosätet har genomfört de senaste åren förvaltas och tas tillvara på ett bättre sätt.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömningen är att arbetslivsperspektivet tas väl tillvara på lärosätet och samverkan sker med det omgivande samhället. Flera goda exempel lyfts fram, även om de ännu inte är fullt ut genomförda. Det bedömargruppen särskilt vill lyfta fram som kvalitetsmarkörer är de student- och handledarseminarier som genomförs på övningsskolor i samband med kurser i den verksamhetsförlagda utbildningen. När den modellen är fullt utbyggd är bedömargruppens bedömning att det kommer att bli en robust och rättssäker arbetsmodell. Bedömargruppen vill också lyfta fram det praktiknära forskningsprojekt som knyter samman skola och akademi, och det didaktiska nätverk som involverar lärarutbildningens samtliga ämnen. Bedömargruppen anser att utbildningen utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)