Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Grundlärarexamen, inriktning fritidshem

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Bedömargruppen bedömer att personalen vid utbildningen har en tillfredsställande kompetens utifrån såväl vetenskapliga och yrkesinriktade som pedagogiska perspektiv. Goda exempel på kompetensutveckling är att det årligen ges högskolepedagogiska kurser samt att en specifik examinatorskurs har getts sedan två år tillbaka för att stärka lärares examinatorsroll i att hantera kursers kravnivåer. Enligt bedömargruppen är ett utvecklingsområde att den vetenskapliga kompetensen hos de professionskunniga lärarna är låg; det finns ingen disputerad lärare med inriktning mot fritidshemspedagogiskt område. Bedömargruppen bedömer dock att utbildningen sörjer för en god miljö för kopplingen mellan forskning och utbildning. De egna forskarnas liksom andra forskares forskningsaktiviteter och resultat synliggörs inom ramen för utbildningen. I forskargruppens seminarier deltar verksamma lärare, ansvariga chefer inom skola och fritidshem och ibland också enskilda studenter.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande. För examensmålen inom kunskapsformen Kunskap och förståelse visar utbildningen flera goda exempel på hur den säkerställer att studenterna uppnår målet som berör kunskaper inom fritidspedagogiska området och ämneskunskaper. I relation till examensmålet finns i utbildningen viktiga och adekvata moment där framförallt blandningen av uppgifter samt uppföljningen och progressionen av uppgifterna visar på genomtänkta strategier för studenternas lärande. För målet om att visa kännedom om vetenskapsteori och forskningsmetoder avseende kvalitativa och kvantitativa data finns det dock vissa brister i metodologisk och vetenskapsteoretisk medvetenhet, som visar sig i de granskade självständiga arbetena.Underlagen visar att studenterna uppnår samtliga mål inom kunskapsformen Färdighet och förmåga. För examensmålet som berör didaktik visar utbildningen flera goda exempel på studenternas måluppfyllelse. Det finns även här viktiga och adekvata moment där framförallt blandningen av uppgifter samt uppföljningen och progressionen av uppgifterna inom såväl högskoleförlagda som verksamhetsförlagda kurser visar på genomtänkta strategier för studenternas lärande. Dessa exempel sätter enligt bedömargruppen starkt fokus på studenternas såväl allmändidaktiska som ämnesdidaktiska och metodiska kompetens. Utbildningens specifika bedömningsmatris som används i verksamhetsförlagda kurser, Verksamhetsförlagd utbildning - fokus och progression, är ett annat gott exempel på hur utbildningen har operationaliserat de didaktiska och metodiska examens- och kursmålen. Tillsammans med starka underlag såsom observationsbesök och trepartssamtal (universitetslärare, handledare och student) som utbildningen använder för att bedöma och examinera i de verksamhetsförlagda kurserna borgar den enligt bedömargruppen för att måluppfyllelsen säkerställs. För examensmålet som berör studenternas förmåga att planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning är blandningen av kursinnehåll och uppgifter som överlappas mellan högskoleförlagda och verksamhetsförlagda kurser ett gott exempel. Detta säkerställer enligt bedömargruppen studenternas förmåga att planera, genomföra och utvärdera undervisning. Underlagen visar att utbildningens upplägg och genomförande gör det troligt att studenterna uppnår målet inom kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt. Det finns flera relevanta uppgifter som anknyter till stora delar av examensmålet och utbildningen säkerställer studenternas förmågor. Underlagen visar att ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Det finns en tydlig strategi som ger riktlinjer för jämställdhetsarbetet. Dessutom utvecklar utbildningen en vägledning för att stödja kursansvariga lärare och examinatorer vid planering och utformande av kurser. Utbildningens upplägg säkrar att jämställdhetsmålet uppnås. Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Ett gott exempel på uppföljning är av verksamhetsförlagda (VFU) kurser. En specifik utvärdering görs av dessa var tredje termin som såväl studenter som handledare besvarar. Ett utvecklingsområde är dock hur utbildningen ska få en ökad svarsfrekvens för alla de webbaserade skriftliga formella kurs- och terminsutvärderingarna de kontinuerligt gör.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Studenterna vid utbildningen får enligt självvärderingen möjligheter att utöva inflytande över utbildningen via formella organ vid utbildningen och lärosätet. Lärosätet har dock identifierat behov av att arbeta fram en tydligare formell informationskanal för studenterna i programmen, exempelvis en plattform eller webbsida.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället och studenterna får beredskap för ett föränderligt arbetsliv. Ett exempel är den samverkansstrategi utbildningen har för den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) där studenterna knyts till samma skolenhet under alla sina VFU-perioder, vilket borgar för en kontinuitet, kvalitet och framförallt för att säkerställa progression i studenternas lärande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)