Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studenterna vid utbildningen får enligt självvärderingen möjligheter att utöva inflytande över utbildningen via formella organ vid utbildningen och lärosätet. Lärosätet har dock svårt att rekrytera studentrepresentanter i de formella berednings- och beslutsorgan som finns. Lärosätet har därmed identifierat behov av att arbeta fram en tydligare formell informationskanal för studenterna i programmen, exempelvis en plattform eller webbsida. En administratör har anställts av lärosätet och har påbörjat detta arbete.

Det informella inflytandet som studenter får är enligt självvärderingen i första hand i samband med kursstarter, när kursinnehåll och utformning presenteras i dialog med studenterna för att ge möjlighet för studenterna att uttrycka synpunkter. Även under kursers gång (uttrycks det i självvärderingen) finnas stora möjligheter för studenterna att utöva inflytande över kursers pågående innehåll, framförallt via e-post och forum i lärplattformen Blackboard som alla kurser använder. Utifrån studentintervjun framkom också att det finns goda möjligheter att påverka utbildningen via samtal med lärarna och de kursansvariga. Bedömargruppen bedömer att studenterna får adekvata möjligheter att vara aktiva och kunna påverka innehåll och upplägg i utbildningen.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Det finns formella kanaler för studentinflytande i utbildningen men trots detta finns det flera identifierade utvecklingsområden. Bedömargruppen bedömer att utbildningen har tillfredsställande intentioner och planer för att exempelvis öka studentrepresentationen i formella råd och beslutsorgan samt strategier för att öka deltagandet i kursutvärderingsprocesser där svarsfrekvensen idag är låg. Bedömargruppen bedömer att studenterna får adekvata möjligheter att vara aktiva och kunna påverka innehåll och upplägg i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)