Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Kontakten med skolfältet är enligt självvärderingen stark och förankrad via avtal kring verksamhetsförlagd utbildning med olika skolhuvudmän. En av de bärande idéerna i avtalen är att studenterna om möjligt genomför verksamhetsförlagd utbildning vid samma skola under hela sin utbildningstid. För studenterna innebär det kontinuitet, kvalitet och gynnsamma förutsättningar för progression. Om en student vill se annan närliggande verksamhet under sin verksamhetsförlagda utbildning så rekommenderas studenten att göra en "utflykt". En "utflykt" innebär att studenten kan delta i en annan verksamhet under en begränsad tid men studenten behåller sin utsedda handledare under denna tid.

Högskolan medverkar i den försöksverksamhet kring praktiknära forskning (så kallad ULF-samverkan) som bedrivs med Uppsala universitet, Umeå universitet, Karlstads universitet och Göteborgs universitet som samordnande parter. Detta innebär ett nära samarbete med skolhuvudmännen. I nuläget är det arbetet inne i en organiserande och kulturbyggande fas där samverkansytor såväl inom högskolan som externt håller på att ta form, men det har ytterligare stärkt ambitionen och samtalen om vikten av att professionsinrikta såväl forskning som grundutbildning. Via det regionala samverkansorganet RucX finns en plattform för samverkan, utveckling och forskning. Flertalet av de forskningsprojekt som bedrivs vid Högskolan i Gävle sker i nära samverkan med aktörer vid regionens skolor och förskolor.Vid lärarintervjun lyfter lärarna fram exempel på kursinnehåll där de menar att utbildningen förbereder studenterna för ett föränderligt arbetsliv. Det handlar exempelvis om bildningsperspektivet inom kurserna som förbereder studenterna på att använda teorier som förståelseverktyg för nya skolreformer. Vidare nämner de mer praktiska inslag i högskoleförlagda kurser som lärarna menar tränar studenterna för "praktik-chocken", exempelvis dramaövningar om konflikthantering och möten med vårdnadshavare. Bedömargruppen bedömer att ovanstående sammanfattningsvis visar på relevanta aspekter av en god samverkan med skolfältet.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömargruppen bedömer att samverkan med arbetslivet är god och studenterna får beredskap för ett föränderligt arbetsliv. Ett exempel är den samverkansstrategi utbildningen har för den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) där studenterna knyts till samma skolenhet under alla sina VFU-perioder, vilket borgar för en kontinuitet, kvalitet och framförallt för att säkerställa progression i studenternas lärande. Försöksverksamheten kring praktiknära forskning är ett annat exempel på hur lärosätet samverkar nära med skolhuvudmännen. Underlagen gör det troligt att utbildningen förbereder studenterna för ett föränderligt arbetsliv.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)