Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Personalförsörjningen vid utbildningen är enligt självvärderingen god på både kort och lång sikt. Enligt lärartabellen finns ett adekvat antal lärare. Disputerade (professorer, docenter och lektorer) och adjunkter undervisar och uppfyller på så vis kraven på såväl vetenskaplig kompetens som professionskompetens. Många lärare har egen lärarutbildningsexamen vilket betyder att den pedagogiska kompetensen bedöms av bedömagruppen vara god i kollegiet. Utbildningen har adjungerade adjunkter från grundskola och fritidshem anställda för att ytterligare säkra att aktuell professionsanknuten lärarkompetens finns hos lärarutbildarna. Den samlade kompetensen inom relevanta ämnen för fritidshem är god. Utöver visstidsanställda beskrivs i lärartabellen exempelvis att utbildningen har tillsvidareanställda lärare: två adjunkter med fritidspedagogutbildning, två adjunkter som är bildpedagoger och en adjunkt med grundlärarutbildning i ämnet bild.

Bedömargruppen kan dock identifiera att den vetenskapliga kompetensen hos de professionskunniga lärarna är låg; det finns ingen disputerad lärare med inriktning mot fritidshemspedagogiskt område. Här finns ett utvecklingsområde, vilket lärosätet har identifierat och de satsar därför på rekrytering av lektorer. I samarbete med Uppsala universitet har lärosätet nyinrättat åtta doktorandtjänster inom utbildningsvetenskap och humaniora. Ytterligare åtta doktorandtjänster finns inom områdena didaktik samt drama- och bildpedagogik.

Lärosätet ger en handledarutbildning för lärare på skolfältet som tar emot och handleder lärarstudenterna på utbildningen. Högskolepedagogiska kurser erbjuds varje år för all personal på högskolan och en särskild kurs för examinatorer ges sedan två år tillbaka. Enligt bedömargruppen indikerar detta sammantaget att försörjningen av vetenskaplig kompetens och professionskompetens även på längre sikt bedöms vara god på utbildningen.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Lärarna har enligt självvärderingen en god vetenskaplig kompetens och egen forskningsverksamhet. Det finns ett 50-tal forskare och sjutton doktorander inom utbildningsvetenskap. Forskning som bedrivs på lärosätet och som är relevant för grundlärarutbildning är i en starkt uppåtgående trend med ökande antal internationellt publicerade artiklar och en god förmåga att attrahera externa forskningsmedel. I nuläget bedriver lärosätet utbildningsvetenskaplig forskning inom minst sju externt finansierade forskningsprojekt. Finansiärer är Vetenskapsrådet, VINNOVA och Nordforsk, och de senaste tre åren har flera projekt även finansierats av AFA-Försäkring. Exempel på forskning som är relevant för arbete i fritidshem har fokus på till exempel innovativa lärmiljöer, värdegrundsfrågor, mobbning och digitalisering. Exempel på ytterligare seminarieverksamhet relaterat till yrkesområdet fritidshem är forskargruppen Early Childhood Education (ECE). I forskargruppens seminarier deltar målgrupperna för forskningen, vilka är verksamma lärare, ansvariga chefer inom skola och fritidshem och ibland också enskilda studenter.

Pedagogiska läromedel kring exempelvis vetenskapliga forskningsmetoder och teoretiska ämnespresentationer författade av högskolans forskare har getts ut på nationella och internationella bokförlag och utgör viktiga inslag i forskningsanknytningen. Utbildningens forskare och deras forskningsprojekt och nätverk ger goda möjligheter för de studerande att på olika sätt koppla sina examensarbeten och projektarbeten till pågående forskningsprojekt vid lärosätet. Detta är enligt bedömargruppen exempel på att det finns en nära koppling mellan forskning och utbildning inom utbildningen. Ett utvecklingsområde finns dock: den professionsanknutna forskningen relaterad till fritidshem är i behov av särskild uppmärksamhet och stöd eftersom ett lektorat med professionskompetens varit obesatt under drygt ett år. För att stärka den professionsanknutna forskningen relaterat till fritidshem har därför särskilda strategiska forskningsmedel avsatts till det lektorat med inriktning mot fritidshem som är i slutfasen av anställningsprocessen. Bedömargruppen bedömer detta som mycket strategiskt viktigt.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Bedömargruppen bedömer att personalen vid utbildningen har en tillfredsställande kompetens utifrån såväl vetenskapliga och yrkesinriktade som pedagogiska perspektiv. Goda exempel på kompetensutveckling är att utbildningen årligen ger högskolepedagogiska kurser samt att de sedan två år tillbaka ger en specifik examinatorskurs för att stärka lärares examinatorsroll i att hantera kursers kravnivåer. Ett utvecklingsområde finns dock: den professionsanknutna forskningen relaterad till fritidshem är i behov av särskild uppmärksamhet och stöd eftersom lektoratet med professionskompetens varit obesatt under drygt ett år. Utbildningen har dock avsatt särskilda strategiska forskningsmedel och bedömargruppen bedömer därför att utbildningen har vidtagit åtgärder för att försöka lösa denna brist.

Bedömargruppen bedömer att utbildningen sörjer för en god miljö för kopplingen mellan forskning och utbildning. De egna forskarnas liksom andra forskares forskningsaktiviteter och resultat synliggörs inom ramen för utbildningen. Exempel på forskning som är relevant för arbete i fritidshem har fokus på till exempel innovativa lärmiljöer, värdegrundsfrågor, mobbning och digitalisering. Det finns seminarieverksamhet relaterat till yrkesområdet fritidshem via forskargruppen Early Childhood Education (ECE). I forskargruppens seminarier deltar verksamma lärare, ansvariga chefer inom skola och fritidshem och ibland också enskilda studenter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)