Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan
Arbetsliv och samverkan
Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.
Det framgår av självvärderingen att utbildningen och den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) gynnsamt påverkar regionens skolutveckling. Lärarfortbildningar och forskningsprojekt i Västernorrlands, Jämtlands och norra Gävleborgs län kan härledas till en dynamisk lärarutbildningsmiljö. Lärarutbildningen har utvecklat en samverkan med regionens skolor och fritidshem. Av särskild betydelse är nätverket RUN som är ett regionalt forum där kommunerna i regionen och lärosätet samordnar aktiviteter och identifiera utbildnings- och fortbildningsbehov, exempelvis för fritidshemslärare att söka kurser i att arbeta på och handleda i övningsskolor. Det finns en dialog mellan skolhuvudmännen och fritidslärarutbildningen. Lärosätet erbjuder uppdragsutbildningar exempelvis för att utveckla mottagande av nyanlända elever. I självvärderingen nämner lärosätet en modell med övningsskoleområden. Studenterna kan bredda sina erfarenheter tack vare detta eftersom de får möta olika handledare och göra VFU på mer än en skola. De kan också ansöka om att förlägga sin praktik utanför övningsskoleområdet, exempelvis på skolor med många nyanlända eller utomlands. Handledare utanför övningsskolorna har i allmänhet fyra dagars utbildning som handledare. En utmaning är de VFU-platser som finns utanför regionen där man inte kan säkerställa handledarkompetensen eller ordna VFU-besök från lärosätet. Detta försöker nu lärosätet motverka genom striktare regelverk. Vidare framkommer det av underlagen att lärosätet har kontakt med alumner bland annat för att locka till sig manliga studenter.
Sammantaget anser bedömargruppen att relevant samverkan sker med det omgivande samhället. En styrka är kursutbudet och fortbildningen för verksamma fritidspedagoger. Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Arbetsliv och samverkan
Tillfredsställande
Sammantaget är bedömningen att relevant samverkan sker med det omgivande samhället. Det förekommer en rad olika aktiviteter och samarbetsprojekt mellan utbildningen och regionens skolor och fritidshem. En styrka är kursutbudet och fortbildningen för verksamma fritidspedagoger.
Underlagen gör det troligt att utbildningen förbereder studenterna för ett föränderligt arbetsliv.