Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Mittuniversitetet
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Av självvärderingen framgår att lärarutbildningen läsåret 2016-2017 samlades till Campus Sundsvall. Genom detta har lärosätet fått fler studenter och en betydligt aktivare studentkår enligt självvärderingen. Lärosätet erbjuder studenterna att ta en aktiv roll genom formellt inflytande. Studentaktiverande undervisningsmetoder underlättas av didaktiska rum och lärmiljöer. Lärosätet erbjuder studentrepresentation genom studentkåren i programrådet, i SAOL (samordningsorganet för lärarutbildning), i ämneskollegiet i pedagogik, i övningsskoleprojektets styrgrupp samt i RUN (regionala utvecklingsnätverket). Emellertid är platserna inte helt fyllda. Lärosätet har utnyttjat ett utvärderingssystem benämnt "Nöjd studentindex" och ett annat i form av alumn-uppföljningar. Studenterna har möjlighet att genomföra utvärderingar av kurser som lärosätet sedan sammanställer och lägger ut på Moodle, så att både de som genomfört kursen och de som förväntas gå den härnäst kan ta del av resultaten. Svarsfrekvensen på kursvärderingar är låg. Från och med våren 2018 gör lärosätet årsvisa reflektionsutvärderingar. En skillnad jämfört med traditionella utvärderingar är att studenterna uppmuntras att se över sin egen lärprocess under det år som gått.

Sammantaget bedömer bedömargruppen studentperspektivet vara tillfredsställande och studenterna får möjlighet till både formellt och informellt inflytande. En brist som bedömargruppen dock finner är att campus-distansmodellen i nuvarande form gör det svårt för studenterna att ta en aktiv roll i det informella inflytandet. Distansutbildning innebär uppenbara utmaningar om studenterna ska hinna delta i beslutande organ även om platser finns vikta.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Sammantaget bedöms studentperspektivet vara tillfredsställande och studenterna får möjlighet till både formellt och informellt inflytande även om det är en utmaning att studenterna engagerade. En brist som bedömargruppen finner är att campus-distansmodellen i nuvarande form gör det svårt för studenterna att ta en aktiv roll i det informella inflytandet. Distansutbildning innebär uppenbara utmaningar om studenterna ska hinna delta i beslutande organ även om platser finns vikta.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)