Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Södertörns högskola
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Det framgår av självvärderingen att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Detta sker i första hand genom att utbildningen håller ett kontinuerligt fokus på interkulturalitet och bildning, vilket märks i de spänningsfält som undervisningen kretsar kring. Det märks också i hur examinationsuppgifterna är utformade för att medvetandegöra studenterna om hur värderingar och kunskap är kontextuellt förankrade och konstruerade inom vissa tider. Studenterna får möjlighet att förstå vad som faktiskt är föränderligt och vad som kan komma att förändras, vilket är en förutsättning för att också veta vilka grundkunskaper som behövs för att möta sådan förändring.

Utöver den interkulturella inriktningen deltar utbildningens ledningsgrupp i forum med kommuner, och lärarutbildningen har ett samarbetsavtal med kringliggande kommuner och andra lärarutbildningar för att främja hög kvalitet på alla placeringar vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Utbildningens VFU utförs på övningsskolor där fokus ligger på professionsutveckling. Professionsutveckling är också aktuellt via ett regionalt utvecklingscentrum (RUC) som fokuserar på att se vilka behov av kompetensutveckling som finns i verksamheterna. Studenterna får också en samhällsaktuell så kallad lärarutbildningsdag varje år där forskare och praktiker samlas för att föreläsa för och samtala med studenterna om ett specifikt tema. Ett exempel på tema är rasism och främlingsfientlighet. Det finns alltså flera tillfällen för ömsesidigt utbyte mellan verksamma grundlärare och verksamma forskare, och det har också förekommit utbyten som gått utanför ramarna för det strikt pedagogiska. Ett exempel på det är utbyten om hur elevhälsan arbetar. Bedömargruppen ser detta arbete som ett gott exempel på strävan efter att genomföra en utbildning som står sig över tid.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömningsområdet uppfylls tillfredsställande genom de olika typer av samarbete som finns vid det regionala utvecklingscentrumet och övningsskolorna. Dessutom anordnas temadagar där lärare, forskare och lärarstudenter samlas kring aktuella teman. Studenterna får god beredskap att möta förändringar i arbetslivet, framför allt genom att utbildningen håller ett kontinuerligt fokus på interkulturalitet och bildning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)