Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Grundlärarexamen, inriktning fritidshem Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Södertörns högskola
Ämne: Grundlärarexamen III
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Det framgår av självvärderingen och styrks av personaltabellen att personalstyrkan är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande. Bedömargruppen ser dock en svaghet i den låga andelen lärare med lärarkompetens inom området fritidshem, vilket därmed är ett utvecklingsområde för att öka professionsanknytningen. I intervjuerna framkom att lärosätet har riktade rekryteringar för fritidshemsrelevanta områden samt att lärosätet även i samverkanssammanhang söker efter personal från fältet.

När det gäller vetenskaplig ämneskompetens framgår det att personalens kompetenser är både adekvata och tillräckliga, och att det finns lektorer verksamma inom det fritidspedagogiska området. I intervjuerna framkom att den kompetens som lärarna har är adekvat. Handledarna inom den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU-handledarna, är i första hand personal på övningsskolor. I självvärderingen framkommer att de erbjuds handledarutbildning. I ljuset av möjliga utvecklingsområden menar bedömargruppen att genomgången handledningsutbildning borde kunna vara ett krav för uppdraget som VFU-handledare, även för de VFU-handledare som handleder på erfarenhetsspåret. Erfarenhetsspåret är en inriktning med studenter som har tre års erfarenhet av yrket eller mer, och där studenterna inte alltid genomför sin VFU på just övningsskolor.

Bedömargruppen anser också att det framgår av självvärderingen att lärarnas pedagogiska meritering är god. Lärarutbildningen anordnar gemensamma kompetensutvecklingsdagar och lärosätet anger att lärarna deltar regelbundet i de högskolepedagogiska kurser som ges.

Lärartabellen tydliggör att många av lärarna vid inriktningen fritidshem har tidsbegränsade anställningar, vilket gör personaltillgången osäker på lång sikt. Det leder också till en brist på kontinuitet i utvärderingen och uppföljningen av utbildningens olika delar. Självvärderingen tar upp att kontinuiteten i olika kursers lärarlag ibland är svår att uppnå på grund av att lärare får forskningsanslag eller andra uppdrag. Man uppnår dock målet att åtminstone någon lärare på kursen ska återkomma över tid relativt väl.

Det framgår vidare av självvärderingen att lärosätet arbetar aktivt med att regelbundet samla lärarlaget för att diskutera eventuella förändringar, utvecklingsområden och särskilda insatser inom utbildningen. Utbildningen samlar också lärarlaget till planeringsmöten samt till bedömnings- och betygsmöten i samband med kursavslut.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Det framgår av självvärderingen att utbildningen har en vetenskaplig utbildningsmiljö. Lärosätets mångvetenskapliga organisation låter lärare kontinuerligt bygga vidare på sina ämnesteoretiska kunskaper samtidigt som de ingår i lärarutbildningens vetenskapliga miljö, vilket möjliggör diskussion om didaktiska frågor över disciplingränserna. Bedömargruppen anser att det är ett gott exempel att en forskningsledare har samordningsansvaret för utbildningens forskningsanknytning. Ett annat gott exempel är att utbildningen bedriver seminarieverksamhet. Utbildningsmiljön består dessutom av medvetet riktade satsningar på lärarutbildningsrelevant forskning via en specifik plattform. Det finns också ett centrum för professionsutveckling och forskning ledd av en av noderna för regeringens satsning på praktiknära forskning. Fritidshemsforskning och forskning mot yngre åldrar prioriteras genom riktade satsningar.

Bedömargruppen anser att utbildningen har en professionsinriktad miljö. Under de verksamhetsförlagda kurserna (VFU-kurserna) fördjupas studenternas förståelse för fritidshemslärarens yrkespraktik. Studenterna handleds av behöriga VFU-handledare med fritidspedagogisk kompetens. Under perioden när studenterna praktiserar sina praktiskt-estetiska ämnen handleds de av behöriga ämneslärare. VFU:n möjliggör för studenterna att öva sig i yrkesrollen och i att få omsätta de teoretiska studierna i praktiken. Dock finns få lärare med fritidhemspedagogisk kompetens och yrkeserfarenhet, vilket gör att den högskoleförlagda utbildningen inte tillgodoser en professionsinriktad miljö på samma sätt som VFU:n. Vid intervjuerna framkom dock att detta faktum inte är ett hinder för lärande inom området. Detta belystes med exempel från fritidshemmets praktik och med exempel på att ämneskunskaper inom det fritidspedagogiska området bidrar till att lärandeaktiviteterna uppfattas som givande.

Bedömargruppen menar att självvärderingens konkreta exempel illustrerar hur verksamheten bedrivs så att den främjar ett nära samband mellan forskning och utbildning. Undervisningen och examinationerna är upplagda för att uppmärksamma studenterna på sambandet mellan forskning, vetenskaplighet och profession. Lärosätet visar med flera exempel från kurser på ett ämnesöverskridande samarbete mellan olika institutioner. Det bidrar till att studenterna genom ett vetenskapligt, didaktiskt och praktiskt perspektiv får lära sig sambandet mellan forskning och utbildning. Studenterna möter också professorer och doktorander under hela sin utbildning.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Förutsättningarna för att genomföra grundlärarutbildningen med inriktning mot fritidshem bedöms som tillfredsställande. Personalens kompetens är adekvat i relation till utbildningens volym, innehåll och genomförande, men bedömargruppen anser att ett utvecklingsområde är att anställa fler lärare med professionsutbildning. Ett annat utvecklingsområde är att öka andelen lärare med tillsvidareanställningar.

Inom forskningsmiljön finns ämneskunniga lärare med konkreta program för professionsnära forskning. De två profilerna interkulturalitet och bildning, som är starkt förankrade på lärosätet, är en styrka för grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem. Vid intervjuerna framkom att dessa profiler genomsyrar samtliga kurser och är ett självklart inslag i examinationsuppgifterna. Det gäller särskilt profilen interkulturalitet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)