Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Industridesign - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-29
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Design
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Samlat omdöme: Hög kvalitet

Bedömning med motivering: Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömargruppen finner förutsättningarna för Umeå universitet att bedriva forskarutbildning i design som tillräckliga, och uppfattar institutionen erbjuder en internationell utbildningsmiljö som samverkar med andra ämnen, samt en tydlig struktur på lärandemoment och uppföljning som är välordnad och uppfyller kraven i den allmänna studieplanen. Studiomiljön som doktorandernas gemensamma plats, med verkstäder delade med grundutbildningen fungerar bra. Forskningsmiljön är samtidigt sårbar, vilket bedömarna identifierar som en utmaning för lärosätet, där behov av fler seniora forskare med egen forskning i miljön behöver vara en prioriterad satsning genom fasta forskningsresurser och projektmedel. Med den låga personaltätheten blir doktoranderna den centrala resursen för att upprätthålla en levande och dynamisk forskarutbildningsmiljö, vilket verkar fungera med de nio nu antagna doktoranderna, men som också innebär en sårbarhet.

Forskarutbildningens utformning och genomförande är tydligt avgränsad med den allmänna studieplanen. Genomförandet är enligt bedömarna således anpassat till den allmänna studieplanen, med lärandemoment som motsvarar denna. Ämnet arbetar aktivt med att utveckla moment i samarbete med andra expertisområden, men ett utvecklingsområde kan vara att ge mer plats åt det tvärvetenskapliga i de egna lärandemomenten. Resultatuppföljning sker förutom genom sedvanlig examination, genom en omfattande process för de individuella studieplanerna. I många fall uppfattades det arbetet som ett välkommet tillfälle till dialog om forskningen med de seniora forskarna, men upplevs i andra fall som en kontrollstation eller som en administrativ uppgift. De två senare beskrivna upplevelserna riskerar att urholka syftet med en konstruktiv dialog, och i stället driva på en mer administrativ överstyrning. Det måste också ges utrymme till fler dylika möjligheter till dialog och deltagande utöver diskussionerna om de individuella studieplanerna.

Lärosätet uppmärksammar att jämställdheten inom fältet har brister, vilket avspeglar sig i jämställdhetsutvecklingen inom ämnet. Trots ett aktivt arbete med att försöka förbättra jämställdheten upplever institutionen inte att ansträngningarna lyckats fullt ut.

Doktorandernas perspektiv tas tillvara systematiskt inom ramen för lärosätets och fakultetens resurser, samt fångas upp i den omfattande processen med individuella studieplaner. Huruvida den processen är för omfattande är en fråga som bör fångas i samband med nyrekryteringar av seniora forskare.

Forskarutbildningens projekt sker ofta i samverkan med externa aktörer, vilket sätter sin prägel på forskningen. Forskarutbildningen är också upplagd med utgångspunkt i att karriären efter utbildningen ligger utanför akademin, och i sammanhang där individen är ensam i sin spetskompetens. Här saknar bedömargruppen viss koppling till en fortsatt karriär inom akademin som det också bör ges förutsättningar till, där bland annat högskolepedagogik är ett inslag som skulle kunna vidareutvecklas.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)