Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Industriell ekonomi - master Bedömningsområde: Bedömningsgrund Jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2019-03-05
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Typ av examen: Masterexamen
Ämne: Blekinge tekniska högskola - Industriell ekonomi
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund Jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Motivering: Ansökan och intervjuer visar på god medvetenhet om jämställdhetsintegrering; från den övergripande studiemiljön till innehåll i kurserna. Det senare kan dock tydliggöras ytterligare i kursplanerna. Jämställdhetsperspektiv bedöms integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Jämställdhetsperspektivet är beskrivet utifrån högskolan i stort och mer specifikt för den tänkta utbildningen. Beskrivningen och analysen av jämställdhetsintegration tyder på en medvetenhet inom dessa frågor på lärosätet genom att likabehandlingsplanen för studenter och lärosätets strategiska plan är förankrade i verksamheten. Exempel på arbete med jämställdhetsintegrering som framkommer i ansökan är marknadsföringen av utbildningen (s. 21), en attraktiv arbetsplats för att behålla kvinnliga doktorander efter disputation (s. 21-22), att kvinnliga sökanden eftersöks (s. 21), forskarhandledningskursen (s. 22), utbildningsseminarium för undervisande personal (s. 22), jämställdhetsutbildning för faddrar åt nya studenter (s. 22), utbildningsföreningen WOX som stöttas ekonomiskt (s. 22), anonyma skriftliga tentamina (s. 22), integration i utbildningen (s. 22), samt medvetenhet i utvecklingen av mastersprogrammet vid val av litteratur, examination och kunskapsmål (s. 22).

Jämställdhetsperspektivet beskrivs dock inte utförligt på programnivå, dels vad gäller påverkan på programutformning och dels påverkan inom specifika kurser. Resonemang förs kring lärarlagets sammansättning utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Åtgärder för att öka andelen kvinnliga lärare som studenterna möter diskuteras, t ex prioritering av kvinnliga gästföreläsare och medvetenhet om jämställdhetsperspektivet vid kortare anställningar. På kursnivå nämns två kurser i vilka jämställdhetsperspektivet är integrerat: "Principer inom ledarskap och management" och "Entreprenörskap och det innovativa företaget" (antas referera till kursen "Entreprenörskap och strategi" i bifogade kursplaner, olika kursnamn anges på olika ställen i ansökan). I den första kursen finns mångfald i vidare bemärkelse med som en del i kursmålen, men inte jämställdhet specifikt. I kursen kring entreprenörskap framgår inte jämställdhetsperspektivet och hur det ska hanteras i kursplanen. Det är dock inte alltid tydligt varför högskolan fäster så stor vikt vid att visa att man strävar mot att ska finnas lika många av båda könen i alla organ och bland lärarkollegiet. Befintlig lärarsammansättning motsvarar i stort fördelningen mellan könen på civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi, som har en övervikt av män. En diskussion om jämlikhet och allas lika möjligheter som komplement till diskussionen om jämställdhet skulle ha stärkt ansökan.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)