Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Industriell ekonomi - master Bedömningsområde: Miljö, resurs och område

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2019-03-05
Lärosäte: Blekinge tekniska högskola
Typ av examen: Masterexamen
Ämne: Blekinge tekniska högskola - Industriell ekonomi
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund: HuvudområdetBedömningsgrunder *Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.*Området är definierat i relation till den vetenskapliga/konstnärliga grunden. Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningarhar rimlig omfattning och avgrä

Motivering: Bedömargruppen anser att den sökta examensrättens utbildning ligger utanför det vetenskapliga huvudområdet teknik. Bedömargruppen anser vidare att den sökta examensrätten och avsedda utbildningen brister i att behandla management inom området industriell ekonomi och management. Gruppen anser även att man rimligen kan kräva mer än 15 hp i matematik för de studenter lärosätet avser att anta till programmet.

Bedömningsgrund: Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Examen i Industriell ekonomi och management är reglerad inom examensordningen som en examen inom det vetenskapliga huvudområdet teknik, den utbildning som beskrivs i ansökan bedöms dock ligga utanför det vetenskapliga huvudområdet teknik.

Bedömningsgrund: Området är definierat i relation till den vetenskapliga grunden. Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till området.

Utbildningens relation till en vetenskaplig grund ligger nära en ren ekonomisk snarare än en teknisk utbildning. Området industriell ekonomi och management är definierat som ett tekniskt vetenskapsområde och ligger i gränslandet mellan teknik och ekonomi/management. Vanligt i sådana utbildningar är ett större inslag av kurser inom verksamhets- och projektledning och Operations Management (brett definierat). Det innebär att de ämnesöverbryggande kurserna inom området industriell ekonomi och management traditionellt innefattar ämnen såsom logistik, optimering, kvalitetsutveckling, produktionsstyrning, ledning av leverantörskedjor, metoder för produktutveckling, samt operativt ledarskap. I hög grad är lärarna på dessa kurser också ingenjörer för att säkra att kurserna behåller sin prägel av teknisk utbildning. Bedömargruppen noterar att den föreslagna utbildningen innehåller vissa tekniska inslag men anser att utbildningens innehåll mer liknar en masterutbildning inom ekonomiområdet med projekt tillämpade på problem som uppstått i teknik- och industriföretag. Bedömargruppen noterar också att masterutbildningen under intervjuerna ibland relateras till som "ekonomiutbildningen" eller "MBA-utbildningen" etc. Bedömargruppen uppfattar dessa "felsägningar" som att det kan saknas en samsyn om huruvida denna utbildning är att anse som teknisk eller ekonomisk, samt att detta speglar den bild som framträder genom utbildnings- och kursplaner. Bedömargruppen anser att behovet av teknisk kompetens i kurserna torde vara litet och skulle därför vilja se tydligare och fler inslag där studenternas dokumenterade tekniska kompetens kommer till direkt användning. En farhåga är annars att kurserna tar vid när det tekniska inslaget är slutfört, exempelvis när en teknisk produkt finns framtagen och ska marknadsföras.

Utbildningens antagningskrav är en 180 hp kandidatexamen inom teknik eller naturvetenskap ("Engineering or natural sciences") men bedömargruppen noterar att antagningskraven på matematikkurser endast uppgår till 15 hp. Av intervjuerna framgår att detta krav ska ses som ett misstag och att 30 hp är en rimligare lägstanivå för att kunna skapa goda förutsättningar och kurser där man kan starta de teoretiska resonemangen på en högre nivå. Bedömargruppen välkomnar detta. Dock noterar gruppen samtidigt att intervjupersoner med erfarenheter från de redan fastställda kurserna uppgett att de inte ser det som orimligt att också en medelgod ekonomie kandidat skulle klara sig igenom dessa kurser. Detta gör att bedömargruppens farhåga kvarstår, att en bakgrund inom det tekniska området kanske inte krävs för att gå detta program. Bedömargruppen noterar vidare att det i de icke-fastställda kursplanerna återfinns inslag som kommer att bygga vidare på studenternas matematiska kunskaper, något som dock inte ska förväxlas med en teknisk fördjupning då dessa mer matematiska tillämpningar är inom ekonomiområdet, t ex att förstå grunderna i optionsteori, portföljvalsteori samt spelteori.

Sammantaget är alltså bedömningen att utbildningen inte i tillräcklig omfattning ligger inom det teknikvetenskapliga eller matematik/naturvetenskapliga ämnesområdet. En passus är dock att många av de kursplaner som redovisats är av schematisk karaktär (de kursplaner som ännu ej är fastställda), vilket gör att det inte är lätt att bedöma kursernas reella innehåll. Bland annat saknas formella krav för att antas på kursen, vilket gör att det varken går att bedöma om exempelvis teknikkunskaper eller matematikkunskaper är viktiga, eller hur den faktiska progressionen i utbildningen skulle komma att se ut. En rekommendation från bedömargruppen är att, förutom att höja förkunskapskraven avseende matematik, också lyfta fram förkunskapskrav i tekniska eller naturvetenskapliga ämnen som utbildningen ska bygga vidare på. De flesta program inom det tekniska området innehåller kurser i fysik och programmering. Om några av dessa kunskaper eller liknande kunskaper kan utgöra en gemensam bas för studenterna vore det önskvärt att lyfta detta i programplaner, kursplaner och i förkunskapskraven.

Bedömningsgrund: I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Bedömargruppen anser att det finns ett behov av motsvarande utbildning. Industriell ekonomi och management är en mycket populär utbildning, Blekinge tekniska högskolas civilingenjörsprogram inom området fyller sin utbildning och har ett relativt högt söktryck, och arbetsmarknaden kan bedömas som god.

Bedömningsgrund: Personal (Lärarkompetens och -kapacitet)Bedömningsgrund Antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens omfattning, innehåll, storlek och genomförande.

Motivering: Det är inte tydligt att den utbildning som lärosätet söker examensrätt för har lärare med teknisk bakgrund av erforderlig omfattning.

Bedömargruppen anser att antalet aktiva lärare i ansökans lärartabell bedöms vara tillräckligt för att uppfylla kraven på att utbildningen ska ha en tillräckligt hög lärartäthet. Lärarna bedöms ha en tillräckligt hög kompetens inom ekonomiska områden såsom entreprenörskap och företagande, företagsekonomi samt hantering och analys av stora kvalitativa och kvantitativa datamängder. Särskilt för examensarbeten, men även i andra sammanhang i utbildningen förutsätts det att erforderlig teknisk kompetens lånas in, för att stötta handledning i tekniska frågor. Detta är mycket positivt. Bedömargruppen noterar dock att ingenjörer utgör en minoritet bland lärarna, vilket för en teknisk utbildning innebär att den sammantagna kompetensen inte är adekvat. Alla lärares bakgrund har inte tydliggjorts i ansökan, men det har via intervjuer framkommit att andelen med teknisk bakgrund är i minoritet. Det framgick också att sökandena till de utannonserade tjänsterna i huvudsak var ekonomer. För en teknisk utbildning och i kurser inom teknikområdet. anser vi att det är rimligt att andelen tekniker bland lärarna bör vara högre.

Bedömningsgrund: UtbildningsmiljönBedömningsgrunder * Det finns en relevant vetenskaplig/konstnärlig och professionsinriktad miljö* Det finns en forskningsmiljö vid högskolan, där det bedrivs forskarutbildning.* Masterutbildningen ges i nära anknytning till utbildning på

Motivering: Disputerade lärare har alla avsatt tid till egen forskning, vilket gör att lärarna kan antas ha aktuell erfarenhet av relevanta forskningsproblem. Det finns en tradition inom högskolan att erbjuda studenterna att delta i pågående forskning och möjlighet att delta i vetenskapliga seminarier.

Lärosätets lektorer och professorer har avsatt tid till egen forskning även i de fall där man för tillfället inte har externa projektmedel. Lärarna väljer också att styra undervisningen till områden där de har egna forskningsprojekt, vilket stärker kopplingen mellan forskning och utbildning. Bedömargruppen ser att forskarna regelmässigt bjuder in studenterna till forskningsseminarier, att studenterna bjuds in till forskningssamarbeten och även om kopplingen hade kunnat vara tydligare till examinerande moment upplever bedömargruppen att samverkan med studenterna kan antas bli god och kopplad till, för studenterna, relevanta forskningsområden. Lärarkollegiet genomför egen forskning och arbetar för att föra ut den och forskningsfronten till sina nuvarande studenter. Bedömargruppen har inga skäl att misstro att de ska lyckas med detta även för den sökta masterutbildningen.

Bedömningsgrund: ResurserBedömningsgrunder * Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur.* De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Motivering: Högskolan erbjuder goda studiemiljöer och datorhjälpmedel i tillräcklig omfattning. Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur och de tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Bedömargruppen gör utifrån ansökan och kompletterande intervjuer bedömningen att det finns god tillgång till studieplatser för studenterna både vad gäller enskilt arbete och grupparbete. Under intervjuerna framkom att detta ses som en styrka. Denna styrka exemplifierades dels med att varje utbildningsprogram på högskolan har sitt eget rum att nyttja och dels med att laborationsmiljöer är utrustade med bra utrustning så som 3D-skrivare. Samtidigt arbetar högskolan vidare för att skapa en bättre utbildningsmiljö. Ett första exempel är den pågående ombyggnaden av biblioteket. Ett andra exempel är utbyggnad av institutionen för industriell ekonomis datorsal för laborationer. Bedömargruppen anser att det med denna datorsal på plats finns tillgänglig och ändamålsenlig infrastruktur för att effektivt kunna användas för den planerade utbildningen. Dessa salar är redan i dagsläget utrustade med datorer där programvara för de analyser i bland annat statistik som krävs är installerad. Vidare så tillhandahåller biblioteket relevanta databaser och e-böcker som studenterna kan ta del av inom ramen för utbildningen.

Bedömargruppen anser att utbildningens behov är uppfyllda genom befintlig och planerad infrastruktur samt att denna infrastruktur kommer att utnyttjas effektivt för en hög kvalitet i verksamheten.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)