Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Arbetsvetenskap - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-09
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömargruppen anser att den numerära och kompetensmässiga tillgången på handledare väl svarar mot antalet och sammansättningen av doktorander. Forskarutbildningen är väl strukturerad och ger doktoranderna tillgång till handledning, kurser, nätverk, seminarieverksamhet och aktuell forskning inom ämnesområdet. Bedömargruppen ser positivt på det nyinrättade handledarkollegiet, särskilt som ett instrument för erfarenhetsutbyte och diskussioner om bedömningar, kvalitet och andra frågor som kräver en kontinuerlig process.

Bedömargruppen menar att bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat är väl tillgodosett. Bedömargruppens uppfattning är att den beskrivna kursstrukturens utformning, genomförande och examination skapar goda förutsättningar för doktorandernas lärande inom kunskapsformerna kunskap och förståelse respektive färdighet och förmåga. De individuella studieplanerna ger däremot olika tydlig information om hur doktoranderna valt kurser som stärker en bred kunskap och förståelse. Bedömargruppen menar att lärosätet skulle vinna mycket på att se över och förtydliga användningen av individuella studieplaner, både generellt och i detta avseende.

När det gäller säkerställandet av måluppfyllelsen för intellektuell självständighet, och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar ger självvärderingen flera exempel på aktiviteter och kurser där detta tränas. Bedömargruppen menar ändå att ett utvecklingsområde finns när det gäller måluppfyllelsen för vetenskaplig redlighet och förmåga till forskningsetiska bedömningar, eftersom det inte finns någon obligatorisk kurs i forskningsetik. Även förutsättningarna för att doktoranderna når fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används skulle kunna behandlas på ett mer strukturerat sätt.

Bedömargruppen anser att det finns ett medvetet, systematiskt och fortlöpande jämställdhetsarbete vid lärosätet, men särskilt tydligt på forskarutbildningsämnesnivå. Bedömargruppen vill framhålla forskarutbildningsämnets och institutionens arbete för att främja jämställdhet som ett gott exempel på hur jämställdhetsperspektivet kan integreras i forskarutbildningens utformning och genomförande.

Forskarutbildningen har ett systematiskt uppföljningsarbete. Uppföljningsresultaten och hur de omvandlas till åtgärder och hur de återkopplas på gruppnivå anser bedömargruppen är ett utvecklingsområde.

Bedömargruppen finner att doktoranderna är välrepresenterade och organiserade i formella sammanhang. Tillsammans med de mer informella inflytandekanalerna ger det doktoranderna möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Utbildningen säkerställer även en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranderna. Bedömargruppen konstaterar att det förekommer mycket stor variation i hur väl ifyllda de individuella studieplanerna är, vilket kan vara ett tecken på ojämlikt stöd från handledarna.

Bedömargruppen anser att forskarutbildningen väl svarar upp mot kravet att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet inom och utanför akademin. Enligt självvärderingen får institutionen många förfrågningar om föreläsningar och uppdragsutbildningar där doktoranderna ofta medverkar och ibland får doktoranderna göra detta på egen hand. Bedömargruppen ser positivt på detta och menar att en ytterligare kvalitetshöjning skulle vara någon form av systematisk uppföljning av dessa aktiviteter. Ett utvecklingsområde är att ytterligare förstärka insatserna för karriärplaneringen efter disputation.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)