Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Arbetsvetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-09
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet såväl inom som utanför akademin.

I självvärderingen beskrivs att forskningsprojekten ofta är tillämpade och sker i nära samverkan med företag, organisationer, myndigheter och arbetsmarknadens parter. Men omfattningen av detta är inte tydligt redovisad i självvärderingen, vilket bedömargruppen efterlyser. Bedömargruppen menar att titlarna på publikationer i publikationslistan styrker utbildningens samverkan med arbetslivet. I självvärderingen beskrivs att doktoranden tidigt får arbeta i projekt med andra etablerade forskare och att projekterfarenheterna bidrar till doktorandens anställningsbarhet. I självvärderingen beskrivs vidare att alla disputerade i miljön har goda kontakter med företag, branschorganisationer, arbetsgivarorganisationer, fackförbund, länsstyrelser, kommuner, offentliga organisationer, myndigheter, politiker och massmedia. Bedömargruppen anser detta vara troligt men också att det kan tolkas som att få fortsätter sin karriär utanför akademin efter disputation. Det saknas en systematisk uppföljning av hur stor andel av de utexaminerade som gått till arbetsliv utanför akademin.

I självvärderingen beskrivs att doktoranderna erbjuds flera kurser i ledarskap, projektledning, organisation och liknande. Bedömargruppen menar att detta är ett utmärkt inslag som utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet både inom och utanför akademin. Underlaget tyder på att detta är ett systematiskt inslag som är tillgängligt för samtliga forskarstuderande. För de doktorander som önskar fortsätta inom akademin finns särskilt kurserna Behörighetsgivande högskolepedagogisk kurs och Vetenskaplig publicering. Bedömargruppen anser att detta är ett bra systematiskt inslag som även återfinns i ett antal individuella studieplaner.

Doktorander erbjuds att delta i undervisning i grundutbildning. Men detta gäller inte alla och är inte obligatoriskt. Bedömargruppen menar att undervisning även är en bra förberedelse för fortsatt arbete i näringslivet, bland annat genom förvärvad pedagogisk skicklighet. Bedömargruppen saknar däremot en beskrivning av vilka doktorander som undervisar respektive inte gör det, och hur stor andel av doktoranderna som undervisar. Vidare beskrivs att för den fortsatta karriären erbjuds inslag i "doktorandverkstaden" med t.ex. handledning i hur man söker forskningsmedel. Ett utvecklingsområde är att ytterligare förstärka insatserna när det gäller karriärplaneringen efter disputation, menar bedömargruppen utifrån intervjuer och självvärdering.

Bedömargruppen menar att upplägg och innehåll i den doktorandverkstad som beskrivs i självvärderingen, och som tagits fram i samarbete med doktoranderna, är ett mycket positivt inslag i forskarutbildningen som även bidrar till att stärka doktorandernas samverkansförmåga.

Arbetsvetenskaps doktorander har även tillgång till extern samverkan i flera olika nationella och internationella sammanhang. I självvärderingen beskrivs vidare att arbetet med undervisning och uppdrag summeras och adderas till den forskarstuderandes tidsplanering. Bedömargruppen ställer sig positiv till denna systematiska planering och uppföljning av förberedande aktiviteter för livet efter forskarutbildningen.

I självbeskrivningen beskrivs att doktoranderna, för att säkra tillgång till olika forskningsperspektiv och forskningsinriktningar, uppmanas att åka på vetenskapliga konferenser och seminarier, både nationellt och internationellt. Vidare uppmuntras doktoranderna till att vara med på externa konferenser, temadagar, seminarier, nätverksträffar och dylikt som arrangeras av företag och organisationer för att där diskutera frågor som ligger nära forskningen. Enligt självvärderingen får institutionen många förfrågningar om föreläsningar och uppdragsutbildningar där doktoranderna ofta medverkar och ibland får doktoranderna göra detta på egen hand. Bedömargruppen ser positivt på detta och menar att en ytterligare kvalitetshöjning skulle vara någon form av systematisk uppföljning av dessa aktiviteter.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att forskarutbildningen väl svarar upp mot kravet att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet, både inom och utanför akademin. Enligt självvärderingen får institutionen många förfrågningar om föreläsningar och uppdragsutbildningar där doktoranderna ofta medverkar, och ibland får doktoranderna göra detta på egen hand. Bedömargruppen ser positivt på detta och menar att en ytterligare kvalitetshöjning skulle vara någon form av systematisk uppföljning av dessa aktiviteter. Ett utvecklingsområde är att ytterligare förstärka insatserna för karriärplaneringen efter disputation.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)