Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förpackningslogistik - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-09
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar är tillfredsställande. Tillgången till handledare både numerärt och kompetensmässigt svarar väl mot doktorandgruppens storlek och sammansättning. Doktoranderna har även tillgång till olika nätverk och tre forskarskolor. Miljön skulle kunna utvecklas ytterligare genom samordning med utbildningen i Helsingborg. Bedömargruppen anser också att lärosätet bör utveckla strategier för att ytterligare involvera industridoktorander i forskarutbildningsmiljöns aktiviteter.

När det gäller bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat anser bedömargruppen att den beskrivna kursstrukturen skapar förutsättningar för bred kunskap och förståelse inom forskarutbildningsämnet inklusive dess vetenskapliga metodik. De individuella studieplanerna bekräftar att de forskarstuderande valt sina kurser på ett sätt som stärker denna bild. Bedömargruppen menar samtidigt att utbildningen skulle kunna förbättras ytterligare genom en stramare kursstruktur, där vetenskapsteori och forskningsetik säkras genom att de är obligatoriska och där det även beaktas att examensmålen för licentiatexamen säkras.

Bedömningen är vidare att forskarutbildningen säkerställer måluppfyllelse inom kunskapsformen färdighet och förmåga. Vid intervjuerna framkom dock att doktorandernas deltagande i grundutbildningen är av begränsad omfattning samt att de så kallade industridoktoranderna inte deltar alls. Här ser bedömargruppen en utvecklingspotential.

Frågor om vetenskaplig redlighet och etiska överväganden är något som enligt den allmänna studieplanen ska ingå i utbildningen. Det ingår till exempel i kursen Vetenskapsteori och forskningsmetod. I flera av de insända individuella studieplanerna saknas det däremot kurser i vetenskapsteori eller forskningsetik. Bedömargruppen anser att forskningsetik och vetenskapsteori bör tydliggöras genom att markeras som obligatoriska inslag, där man även beaktar att lärandemålen för licentiatexamen uppfylls. Sammantaget är bedömningen ändå att måluppfyllelsen säkerställs inom kunskapsformen.

Bedömargruppen menar att det finns ett löpande jämställdhetsarbete vid lärosätet, men att det finns en förbättringspotential när det gäller att förtydliga hur ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Ett jämställdhetsperspektiv behandlas i forskarutbildningen inom ramen för en introduktionskurs för nyantagna doktorander, men i övrigt finner bedömargruppen få sådana inslag i utbildningen. Intervjuerna visar dock att det finns en medvetenhet om dessa frågor.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling behandlas på ett tillfredsställande sätt. Lärandemålen finns i den allmänna studieplanen, och i den individuella studieplanen operationaliseras dessa. För att säkra kvaliteten på avhandlingsarbetet finns ett antal kontrollstationer där de viktigaste är att doktoranderna skriver sammanläggningsavhandlingar, vilket innebär att artiklarna granskas externt, samt att man före licentiat- och doktorsexamen har slutseminarium med en extern granskare.

Bedömningsområdet Doktorandperspektiv är väl tillgodosett. Det är positivt att lärosätet gör enkäter som riktar sig direkt till doktoranderna.

Även bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. Det är positivt att det utförs karriärsamtal med doktoranderna, och att de doktorander som visar intresse för en akademisk karriär kan delta i skrivandet av projektansökningar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)