Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Mekanisk teknologi och verktygsmaskiner - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-09
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Sammanfattningsvis bedöms förutsättningarna både när det gäller personal och forskarutbildningsmiljö vara goda för att bedriva en adekvat forskarutbildning inom ämnet under utsatt tid med nära anknytning till industrin. Tillgänglighet till flera handledare samt god kompetens hos dessa både vad gäller den vetenskapliga och pedagogiska sidan borgar för god handledarkapacitet med hög kvalitet och bredd. Bihandledarnas förankring i industrin är också att betrakta som en resurs. Men det vetenskapliga samtalet behöver förstärkas i forskarutbildningsmiljön, och utbildningens starka beroende av extern industrifinansiering behöver ses över. Bedömargruppen rekommenderar även att alla handledare går handledarutbildning.

Bedömargruppen anser att måluppfyllelsen är tillfredsställande när det gäller de tre kunskapsformerna kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt, men ser flera utvecklingsområden. Bristen på fast struktur och avsaknad av obligatoriska kurser kan äventyra att doktoranden tillägnar sig bred kunskap och förståelse inom forskarutbildningsämnet. Detsamma skulle kunna gälla för värderingsförmåga och förhållningssätt, där vetenskapsteoretiska och etiska aspekter riskerar att inte behandlas i tillräcklig omfattning. Men eftersom handledarna och ledningen visar på förtrogenhet och insikt i problemet och intervjuerna ger uttryck för att forskarutbildningen fungerar på ett fullgott sätt, är bedömargruppens uppfattning att bedömningsområdet i sin helhet är tillfredställande.

Bedömargruppen saknar ett jämställdhetsperspektiv i forskarutbildningen och finner en bristande förståelse för jämställdhetsperspektivets betydelse i forskarutbildningen. Det är oklart huruvida forskarutbildningskurser och kurslitteratur granskas utifrån ett jämställdhetsperspektiv eller om avhopp och byte av handledare analyseras med avseende på kön. Bedömargruppen efterlyser ett mer proaktivt förhållningssätt vad gäller beaktandet av jämställdhet inom forskarutbildningskurser och anslag inslag i forskarutbildningen.

Bedömargruppens uppfattning är att det även krävs en bättre struktur i uppföljning, åtgärder och återkoppling av forskarutbildningens genomförande och resultat. Den individuella doktorandens prestationer och progression bör följas upp i samband med handledningen, och det behöver tas fram rutiner för vad som sker om inte progressionen följer tidplanen. Självvärderingen redovisar inte tydligt hur resultat av uppföljningar omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling och hur återkoppling sker till relevanta intressenter.

Bedömargruppens helhetsintryck är att doktoranderna har möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande och att forskarutbildningsmiljön ur ett doktorandperspektiv säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö, vilket är tillfredställande. Bedömargruppen anser dock att man behöver bli tydligare med vad som gäller för industridoktorander.

Bedömningen är att utbildningens utformning och genomförande när det gäller doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet är tillfredsställande. Det finns ett alumn-nätverk som doktoranderna introduceras till ute i industrin. Alumner ses som ett tillskott i forskarutbildningen, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)