Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Mekanisk teknologi och verktygsmaskiner - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-09
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Under de senaste åren har det arbetats mycket med doktorandperspektivet på institutionen och man är medveten om att utbildningen bör utformas efter doktorandens förutsättningar. Doktoranderna behandlas som vanliga medarbetare vid institutionen med insyn i allt som pågår, och de är representerade på alla nivåer i det akademiska och administrativa arbetet. De har stort inflytande på val av kurser och forskningsprojekt och kan även ta del av andra pågående projekt. De har god tillgång till kurser, nätverk, industrikontakter, utrustning och handledare som har tid och intresse för handledning.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

Man har stärkt både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön. Den individuella studieplanen med loggbok har blivit ett operativt hjälpmedel för att följa doktorandens progression. Studieplanen används också som underlag för utvecklingssamtal. Prefekten har numera det övergripande ansvaret för den individuella studieplanen, vilket har gett den högre status. Den följs upp och ska godkännas på nytt varje år, vilket inte har gjorts för alla doktorander tidigare. Tydligare återkommande uppföljning medför också att en plan kan göras så att doktoranden genomför utbildningen inom planerad studietid.

Självvärderingen anger att aktivitetsgraden för doktorander måste ha full transparens när det gäller grundutbildning och allmän institutionstjänstgöring, så att detta inte överstiger de 20 procent som normalt gäller för en forskarutbildning på fem år, och därmed kan påverka tillgänglig forskarutbildningstid. Bedömargruppen anser att det är positivt att den individuella studieplanen med loggbok kan användas som ett verktyg dels för att systematiskt följa upp progressionen i forskarutbildningen dels som ett underlag för att bedöma hur arbetet fungerar för doktoranden på institutionen. Bedömargruppen anser däremot att man måste bli tydligare med vad som gäller för industridoktorander. Det är viktigt att industridoktoranderna genomför samma forskarutbildning och uppnår samma examensmål som de doktorander som är anställda vid institutionen. Det innebär att industridoktoranderna till exempel bör genomföra utbildningsinsatser, delta i doktorandkurser i forskarskolan samt närvara vid seminarier och i det akademiska samtalet på institutionen.

Intervjuerna förmedlade bilden av en god arbetsmiljö där doktorandernas arbetsbelastning inte uppfattas som orimlig. Tiden för doktorsstudierna räcker och vid behov kan man ansöka om förlängning. Det finns möjlighet till handledarbyte och rutiner för detta. Bedömargruppens intryck är att både den fysiska och psykosociala arbetsmiljön är bra.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppens helhetsintryck är att doktoranderna har möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande, och att forskarutbildningsmiljön ur ett doktorandperspektiv säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö, vilket är tillfredställande. Bedömargruppen anser däremot att det behöver bli tydligare vad som gäller för industridoktorander.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)