Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Produkt- och produktionsutveckling - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-09
Lärosäte: Chalmers tekniska högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Den samlade bedömningen när det gäller förutsättningar är att dessa är tillfredsställande. Handledarna har tillräcklig kompetens som forskare och har adekvat utbildning för att handleda i forskarutbildningen. En rekryteringsplan behöver dock tas fram för att långsiktigt garantera att samtliga doktorander får den tid de ska ha med sina handledare. Det behöver också bli tydligare hur sambandet mellan projektledare, handledare och forskargrupp ska utformas. Av underlaget framgår att forskarutbildningsmiljön är tillfredsställande och att kvalitetssäkring sker på olika nivåer vid lärosätet. Forskningen har tillräcklig kvalitet och omfattning. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat är överlag tillfredsställande. Det finns ett antal områden som borde kunna utvecklas. När det gäller kunskap och förståelse säkerställs att doktoranden skaffar sig bred kunskap inom forskarutbildningsämnet, men det finns vissa svagheter i att säkerställa tillräcklig bredd i kunskap om vetenskaplig metodik.

När det gäller kunskapsformen färdighet och förmåga är det ingen tvekan om att förutsättningar finns för att tillägna sig det som efterfrågas. Men det finns en osäkerhet om varje individuell doktorand verkligen har den förmåga som efterfrågas. Enbart det förhållandet att man har presenterat på internationella konferenser, undervisat studenter och presenterat för industriföreträdare är på inget sätt ett mått på att man varit framgångsrik på detta. Bedömargruppen har svårt att bedöma om målen är uppfyllda utifrån självvärderingstexten och utan att använda andra indikatorer på att målen uppfyllts. När detta är konstaterat, är det på sin plats att tillägga att denna osäkerhet och brist gäller många forskarutbildningar.

Det finns goda möjligheter att tillägna sig kunskaper som leder till utbildningsmålen i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Bedömargruppen anser att det på olika sätt framgår att etiken behandlas på ett tillfredsställande sätt.

Bedömningen är att jämställdhetsperspektiv beaktas, men mycket i självvärderingen handlar om generell policy och medarbetarenkäter. Även om det vid intervjuerna framgick att det finns en medvetenhet om jämställdhetsperspektiv i utbildningen, hade bedömargruppen varit behjälpt av en tydligare beskrivning av jämställdhetsaspekter när det gäller val av forskningsuppgifter, val av forskningspersoner och vad man mer konkret gör att för att uppnå en jämställd arbetsplats.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling beskrivs på ett tillfredsställande sätt, med bland annat interna utvärderingar av forskarskolor vart fjärde år. Lärosätet verkar för att doktoranden genomför utbildningen inom nominell studietid. Årliga studieuppföljningssamtal genomförs med doktoranderna, och åtgärder kan genomföras vid behov.

Det finns en god och utvecklad doktorandrepresentation på olika nivåer i organisationen. Doktoranderna har dock begränsade möjligheter att påverka sitt eget projekt, eftersom det är handledare och examinator som bestämmer projektets begränsningar och vilka kurser som ska ingå i utbildningen. Arbetsmiljön fungerar på samma villkor som för andra anställda.

Enligt självvärderingen har forskarutbildningen flera inslag som främjar doktorandens förmåga att klara av arbetslivet och dess förändringar. Bedömargruppen ser positivt på detta och vill särskilt lyfta fram generiska kurser och samverkan med näringsliv och samhälle.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)