Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Produktionssystem - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-09
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Utbildningen bedöms vara tillfredsställande i alla avseenden när det gäller samtliga bedömningsgrunder. Sammantaget är handledningssituationen tillfredsställande. Det finns 33 tillgängliga personer som kan fungera som huvud- eller bihandledare. Förutsättningarna för att bedriva forskarutbildningen vid lärosätet är att betrakta som mycket goda när det gäller tillgången på handledare, pedagogisk satsning på handledare och i synnerhet timtilldelningen för handledning. En rekommendation är att samtliga handledare får möjlighet att genomgå handledarutbildning så snart omständigheterna medger detta.

Utmärkande för forskarutbildningsmiljön är lärosätets goda övergripande struktur för utbildningen, att handledarna har mycket tid till just forskning och att handledningstiden för varje doktorand per handledare är god. Grundfinansiering finns från KK-stiftelsen och lärosätets miljö SPARK, som i efterföljande led driver forskarskolan ProWood. Ett stort aktivt företagsnätverk finns knutet till både miljön och forskarskolan. Miljöns volym av doktorander, publikationer och tillgång till doktorandkurser kan anses vara fullgott.

Utbildningen erbjuder mycket goda förutsättningar när det gäller måluppfyllelse inom kunskapsformen kunskap och förståelse. Det finns ett omfattande kursutbud och en bred seminarieverksamhet och framför allt finns en klart strukturerad gång för forskarutbildningen från dess start.

Forskarutbildningen vid lärosätet säkerställer doktorandernas måluppfyllelse inom kunskapsformen färdigheter och förmågor genom att dessa tränas kontinuerligt under utbildningen på ett tillfredsställande sätt. En rekommendation till lärosätet är att samtliga individuella studieplaner revideras, så att en heltäckande publikationslista inkluderas och att också samtliga författare till publikationerna framgår.

När det gäller kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt menar bedömargruppen att lärosätet har kurser som stödjer den forskarstuderandes progression inom området värdering och förhållningssätt. Framtagande av en omfattande forskningsplanering är också betydelsefullt och stärker tidigt den forskarstuderande inom detta område. Att doktoranderna i handledningssituationer får diskutera forskningsplanen bedöms vara gynnsamt för måluppfyllelsen. Utöver detta noterar bedömarna att den forskarstuderande får delta i industrianknutna projekt, vilket också bidrar till att träna värderingsförmåga och förhållningssätt.

Bedömargruppen konstaterar att det finns en tydlig medvetenhet om jämställdhetsfrågor och att lärosätets ansträngningar kan bedömas vara tillfredställande.

Som gott exempel vill bedömargruppen framhålla utbildningens tydliga struktur för samtliga moment i utbildningen och att lärosätet har en god uppföljning och aktivt bedriver ett förbättringsarbete. Positivt är att den individuella studieplanen också finns på engelska, inklusive lärandemålen.

De forskarstuderande välrepresenterade och organiserade. Det finns omfattande och tydliga riktlinjer och en struktur för hur forskarutbildningen ska bedrivas. Doktoranderna har en mycket god arbetsmiljö med egna rum och arbetstiden förväntas vara kontorstid. Miljön är inkluderande när det gäller samarbeten med publikationer. Något som inte helt kunnat avgöras är de krav som ställs på antalet publikationer för respektive examen, vilket gör att den observerade mängden publikationer för de granskade individuella studieplanerna möjligen visar på en allt för hög arbetsbelastning på de forskarstuderande när det gäller antalet publikationer.

Bedömargruppen ser positivt på hur lärosätet interagerar med det omgivande samhället och de möjligheter som detta för med sig för de forskarstuderande i form av forskningssamverkan. När det gäller den här aspekten får de forskarstuderande vid lärosätet en tillfredställande utbildning och forskarutbildningsmiljö som förbereder dem för ett föränderligt arbetsliv och en karriär både inom och utanför akademin.

Slutsatsen är att forskarutbildningen kan betraktas som mycket bra. Bedömargruppen vill lyfta fram dess tydliga struktur under samtliga steg i utbildning och att lärosätet har en god uppföljning och aktivt bedriver ett förbättringsarbete.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)