Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Produktionssystem - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-09
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna vetenskapliga och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Den självvärderingen som Tekniska Högskolan i Jönköping (JTH) vid lärosätet har tagit fram visar att tillgången till handledarkompetens är mycket god. Det finns formellt 21 behöriga handledare. Av handledarna är sju kvinnor. Det framgår också att doktorandvolymen uppgår till 16 doktorander. Detta ger en relation mellan handledare och doktorander som är mindre än en doktorand per handledare. När det gäller förhållandet mellan huvudhandledare och doktorander är det ett till ett. Av huvudhandledarna är nio professorer och tre docenter. En av handledarna har en anställning vid annat lärosäte, men detta bedöms inte medföra överbelastning på de övriga huvudhandledarna som har sin anställning vid lärosätet. Den goda tillgången på handledare gör det möjligt för lärosätet att utöka mängden doktorander utan att handledarresurserna begränsar det. Handledartiden per doktorand och handledare upp till två doktorander är 5 procent av heltid, vilket innebär 85 timmar/år. Vid forskarskolan ProWood är handledartiden alltid 5 procent av heltid oavsett antalet handledare.

Av de 21 tillgängliga handledarna har 15 genomgått formell handledarutbildning; en av huvudhandledarna har inte fullgjort handledarutbildningen. Att samtliga handledare genomgår handledarutbildning skapar förtrogenhet med rollen som handledare. En rekommendation är därför att samtliga handledare får möjlighet att genomgå handledarutbildning så snart omständigheterna medger detta. Det finns ytterligare 12 personer i miljön som bidrar till forskarutbildningen på så sätt att de kan agera huvudhandledare alternativt bihandledare eller kan kvalificera sig för detta. Nämnas bör också att lärosätet kan erbjuda handledarresurser i form av personer från andra lärosäten både nationellt och internationellt, vilket vitaliserar forskarutbildningsmiljön. Med ett undantag talar handledarna svenska. Handledarkollegiets sammansättning avspeglar väl ämnets omfång och bredd. Handledarkompetens kan också vid behov hämtas från angränsande områden som arbetsorganisation, maskinteknik och informationsteknik.

Åldersfördelningen, med en medelålder om 47 år inom handledarkollegiet, föranleder inte någon oro för handledningssituationen på lång sikt. Lärosätet har däremot identifierat ett behov av ytterligare rekrytering och lägger stor vikt vid detta. Här bör speciellt nämnas att lärosätet har ansökt om att få en europeisk certifiering, European Charter for Researchers and Code of Conduct for Recruitment of Researchers. Certifieringen täcker alla skeenden i den akademiska karriären från doktorand och uppåt, innefattat kompetensförsörjning. Parallellt arbetar lärosätet med en årlig uppföljning av en kompetensförsörjningsplan under översyn av rektor.

Den samlade mängden och kvaliteten på handledarnas vetenskapliga arbete är sammantaget mycket god. Handledarna vid lärosätet är väl representerade i erkända tidskrifter, som granskare och medlemmar i redaktionsstyrelser och deltar i ansedda konferenser. Det framkommer däremot inte om lärosätet stöttar detta med exempelvis resurser i form av avsatt tid. Lärosätet tillhandahåller också pedagogisk utbildning på flera olika nivåer, för att kontinuerligt kunna höja kompetensen hos sina handledare. Handledarna uppmuntras också att publicera sig inom området pedagogik som ett led i kompetensutvecklingen.

Forskarutbildningsmiljö

Forskningen i den aktuella miljön har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Forskningen vid lärosätet bedöms bedrivas med sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå. På relativt kort tid har man lyckats producera en mängd olika publikationer i välrenommerade tidskrifter och till erkända konferenser. En starkt bidragande orsak till detta är att varje person som är involverad i forskningen har i genomsnitt 72 procent av sin tid avsatt för detta, vilket innebär en inte allt för fragmenterad tjänst. Publikationsmängden och kvaliteten mätt utifrån var forskningen är publicerad visar att handledarna har tid att bedriva forskning.

En grundfinansiering finns långsiktigt inom miljön genom KK-stiftelsens miljö SPARK och den tillhörande forskarskolan ProWood, vilket ger en trygghet i att kunna arbeta mer långsiktigt med intressanta forskningsfrågor istället för att lägga resurser på att söka finansiering. Lärosätet har även en betydande mängd forskning finansierad utanför KK-stiftelsens miljö SPARK. Sammantaget ger detta goda finansiella förutsättningar för att bedriva forskarutbildning långsiktigt.

Lärosätet har ett stort och aktivt industrinätverk både nationellt och internationellt. Forskarskolan ProWood utgör en betydande del av det lokala nätverket och engagerar cirka 45 personer och inkluderar 10 företagsmentorer. Professorerna är engagerade i Svenska Produktionsakademiens presidium, och doktorander medverkar i akademins doktorandnätverk samt deltar i och arrangerar akademins konferens Svenska Produktionssymposiet. Samverkan med företag sker genom att 15 procent av publikationerna registrerade i Web of Science har utförts med 34 unika företag som samarbetar med lärosätet.

I självvärderingen nämns ett antal lärosäten som man samverkar med, både nationellt och internationellt. Ett exempel är samarbetet med European Institute for Advanced Studies in Management, som också bedriver den europeiska forskarskolan Eden. Doktoranderna vid lärosätet får möjlighet att delta i Edens doktorandkurser och kan på detta sätt skapa kontakter med forskare inom ramen för ett europiskt nätverk.

Lärosätet ger en mycket tydlig beskrivning av forskarutbildningens uppbyggnad med tillhörande kvalitetshöjande funktioner. Intrycket är att lärosätet sätter doktoranden i centrum från antagningen till den efterföljande karriären, något som också bekräftas i de intervjuer med handledare och ansvariga som genomförts i samband med utvärderingen.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Sammantaget är handledningssituationen tillfredsställande. Det finns 33 tillgängliga personer som kan fungera som huvud- eller bihandledare. Förutsättningarna för att bedriva forskarutbildningen vid lärosätet är att betrakta som mycket goda när det gäller tillgången på handledare, pedagogisk satsning på handledare och i synnerhet timtilldelningen för handledning. En rekommendation är att samtliga handledare får möjlighet att genomgå handledarutbildning så snart omständigheterna medger detta.

Utmärkande för forskarutbildningsmiljön är lärosätets goda övergripande struktur för utbildningen, att handledarna har mycket tid till just forskning och att handledningstiden för varje doktorand per handledare är god. Grundfinansiering finns från KK-stiftelsen och lärosätets miljö SPARK, som i efterföljande led driver forskarskolan ProWood. Ett stort aktivt företagsnätverk finns knutet till både miljön och forskarskolan. Miljöns volym av doktorander, publikationer och tillgång till doktorandkurser kan anses vara fullgott.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)