Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Produktionsteknik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-09
Lärosäte: Högskolan Väst
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna vetenskapliga och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Det finns en betryggande andel handledare i förhållande till antalet doktorander inom ämnet produktionsteknik på Högskolan Väst. Totalt finns det 25 handledare, varav 12 huvudhandledare, på 28 doktorander. Antalet doktorander per huvudhandledare varierar något. Den huvudhandledare med flest doktorander har 6 stycken. Även om det är ett stort antal bedöms det inte utgöra en risk för otillräcklig handledning tack vare bihandledning och gemensamma aktiviteter för doktorander inom miljön, som seminarier.

Det noteras att vissa områden har få handledare och att det finns doktorander som studerar inom områden där institutionen inte har egen kompetens. I dessa fall finns bihandledare kontrakterade från andra universitet eller högskolor. På så sätt säkerställer institutionen att adekvat kompetens finns för varje doktorand, vilket också sker genom att ha handledare från industrin. För industridoktoranderna har dessa handledare, utöver sin expertkompetens, även ansvar för att stötta doktorander i karriärval och utveckling inom företaget, vilket bedöms vara en god modell. Det noteras också att vissa doktorander har mindre erfarna bihandledare, men det kompenseras av erfarna huvudhandledare. Totalt sett har handledarna en hög och adekvat kompetens i förhållande till doktorandernas forskningsområden. Handledarna bedöms vara aktiva forskare inom sina egna ämnen, baserat på deras kontinuerliga publicering.

Av självvärderingen framgår att mycket tid avsätts för att handleda doktorander (fyra timmar per vecka), vilket under intervjuerna visar sig inkludera direkt handledning i möten samt gemensamt arbete för handledare och doktorander i forskningsprojekt. Tiden kan också vara uppdelad på huvud- och bihandledare. Miljön har etablerat en god struktur med hög grad av interaktion mellan handledare och doktorander, vilket både doktorander och handledare intygar under intervjuerna. Den stipulerade tiden för handledning av varje doktorand visar också på en medveten tanke att verkligen avsätta tid för handledning.

Det finns krav på handledarutbildning och det finns formella råd för utbyte av erfarenheter mellan handledare, vilket bedöms vara en god struktur för att säkerställa och vidareutveckla handledarnas specifika handledningskompetens.

Det genomförs regelbundna handledarträffar och specifika doktorandträffar med både öppna agendor och mer specifika frågor beroende på situationen. Syftet är att säkra att handledning sker likartat och att de forskarstuderande hanteras likvärdigt, vilket är en styrka för forskarutbildningen.

Forskarutbildningsmiljö

Forskningen i den aktuella miljön har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Ämnesgruppen som ger forskarutbildningen i produktionsteknik utgör en relativt stor forskargrupp med forskare på olika akademiska nivåer. Forskarna är aktiva i forskning. Att döma av publiceringar varierar takten i forskningen mellan handledarna, men det bedöms att alla doktorander har handledare som genomför egen forskning. Av publikationerna att döma finns en ämnesmässig bredd bland handledarna, vilket är en styrka för forskarutbildningen.

Miljön har flera större externfinansierade forskningsprogram som inkluderar akademi och näringsliv, vilket borgar för en miljö med utbyte mellan dessa parter. Det finns en god rörlighet också till miljöer utanför Sverige och självvärderingen beskriver exempel på utvecklade och långsiktiga samarbeten nationellt och internationellt. Handledarna har ett stort och aktivt kontaktnät både inom industri och akademi. Det finns administrativa funktioner som kan hjälpa till med visumansökningar och liknande till utländska doktorander, något som borgar för effektivitet i att rekrytera doktorander utanför Sverige. Det finns också en plan och aktiviteter för att öka interaktionen och säkerställa kontinuerliga kontakter och informationsutbyte med industri- och tredjepartsdoktorander. Dessutom tillbringar cirka hälften av doktoranderna tid utomlands under doktorandstudierna, och det uppmuntras och hanteras formellt i den individuella studieplanen. Lärosätet arrangerar också populärvetenskapliga evenemang och arbetar med att skapa intresse för teknisk utbildning bland yngre. I dessa evenemang är doktorander inkluderade, vilket ger dem ytterligare kontaktytor mot samhället.

Högskolan har en god infrastruktur och experimentell miljö, vilket för den avsedda forskningen är en tillgång. Det skapar också en bra grund för samverkan med det omgivande samhället, särskilt med industrin.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Det finns ett betryggande antal handledare i förhållande till antalet doktorander inom forskarutbildningen vid lärosätet, som har föredömligt med tid avsatt för handledning och gemensamt arbete i projekt. Handledarna är aktiva forskare, och miljön präglas av externfinansierade forskningsprogram som sker i samverkan mellan akademi och näringsliv. Självvärderingen och intervjuerna visar på en hög grad av interaktivitet och samverkan mellan doktorander och seniora forskare, samt mellan akademi och omgivande samhälle, inklusive industri och internationella forskningsmiljöer.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)