Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Litteraturvetenskap - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-03-12
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Litteraturvetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Forskarutbildningen vid lärosätet håller hög kvalitet. Ämnets samlade handledarkår uppvisar hög vetenskaplig kompetens och handledarnas forskaraktivitet framstår som mycket god. Seminarie- och forskningsmiljön inom institutionen är rik och varierad och det finns en välfungerande samverkan med nätverk och institutioner både nationellt och internationellt.

Överlag präglas utbudet av flexibilitet och kursanpassning till doktorandens behov. Bedömargruppen finner viljan att hålla fast vid en litteraturhistorisk grund på kursbasis mycket välmotiverad. Det skapar, tillsammans med den mångskiftande seminarieverksamheten vid institutionen möjligheter för doktoranderna att skaffa bred kunskap och förståelse inom ämnet både teoretiskt och metodiskt och ger historiska överblickar som är till gagn för forskarutbildningens och miljöns kvalitet som helhet.

Examensmålen för färdighet och förmåga säkerställs genom doktorandkurser och seminariediskussioner inom olika seminarieserier samt framläggningsseminariet för doktorander i ämnet.

Från 2019 har doktoranderna möjlighet att välja en kurs med namnet Etik för humanister som ligger på fakultetsnivå, något som bedömargruppen ser som positivt. Genomgripande mål för de obligatoriska kurserna är att utveckla doktorandens förmåga till självständighet och kritisk blick, vilket i sig inbegriper förmåga till forskningsetiska bedömningar samt insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Den starka tradition av genusteoretisk forskning som finns inom ämnet, exempelvis inom handledarkollektivet har medverkat till att jämställdhetsperspektivet förankrats i forskarutbildningskurser som till exempel berör metod, teori och litteraturhistorieskrivning och på seminarier.

Den individuella studieplanen uppdateras varje år och fungerar som ett instrumentellt verktyg för både överblick och kontinuerlig uppföljning av hur utbildningen genomförs. En nyligen införd mittavstämning som genomförs med en grupp forskningsansvariga tillsammans med handledare och doktorander fungerar som en kontrollstation av utbildningens progression.

Doktorandernas möjlighet att delta aktivt i utbildningens utformning är god. Så har en utvärdering av doktorandföreningen om seminariernas styrning resulterat i en kurs. Ombyggnadsarbeten av institutionens lokaler har påverkat doktorandernas arbets- och psykosociala miljö, och stresshantering är en viktig utvecklingsfråga för ämnet och institutionen.

Förberedelser för arbetslivet sker främst genom karriärstödjande planeringssamtal, särskilt i avhandlingsarbetets slutskede mellan handledare och doktorand. Det finns en obligatorisk pedagogisk baskurs och varje år ordnas ett ämnesgemensamt seminarium för projektansökningar där doktorander kan delta. Samverkan med yrkesverksamma alumner utanför akademin är mindre vanligt och bedömargruppen vill uppmuntra till att utveckla den möjligheten.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)