Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Litteraturvetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-03-12
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Litteraturvetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet såväl inom som utanför akademin.

Forskarutbildningen i litteraturvetenskap förbereder främst för en akademisk verksamhet enligt självvärderingen, men generellt ger utbildningen genom sitt fokus på analys, värdering och kritiskt tänkande möjlighet till andra yrkesvägar. I handledningen ingår "karriärplaneringsstödjande" samtal som ett återkommande element, särskilt i avhandlingsarbetets slutskede. Samtalen dokumenteras i den individuella studieplanen. Handledarens ansvar för en diskussion om arbetsmöjligheterna efter doktorsexamen framhålls särskilt i självvärderingen, vilket bekräftades genom intervjuerna.

En pedagogisk baskurs är obligatorisk inom utbildningen i syfte att ge beredskap för undervisning, framför allt inom akademin. Varje år ges ett ämnesgemensamt seminarium inom institutionen för att skriva projektansökningar, där även doktorander kan delta. Institutionen uppmuntrar doktorander till samarbeten inom den kulturella sektorn, till exempel genom lärosätets monter på Bokmässan i Göteborg och andra mer publika sammanhang. Samarbete eller information genom yrkesverksamma alumner utanför akademin förekommer inte i någon större utsträckning, och bedömargruppen vill gärna uppmuntra till att utveckla den möjligheten. Två fakultetsgemensamma kurser, Retorik i vetenskapen och Statistik för humanister, som bägge kan bidra till förberedelsen för arbetslivet har getts vårterminen 2018.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Förberedelser och samverkan för arbetsliv bedöms som tillfredsställande. Forskarutbildningen i litteraturvetenskap vid lärosätet förbereder främst för en akademisk verksamhet enligt självvärderingen, men generellt tillhandahåller utbildningen genom sin inriktning på analys, värdering och kritiskt tänkande möjligheter till andra yrkesvägar. Handledningen ska omfatta karriärstödjande planeringssamtal, mellan handledare och doktorand, vilka sker särskilt i avhandlingsarbetets slutskede. Syftet är att stödja yrkesverksamheten efter disputationen. Samtalen ska dokumenteras i den individuella studieplanen. Det finns en obligatorisk pedagogisk baskurs inom utbildningen i syfte att ge beredskap för undervisning, framför allt inom akademin. Det anordnas ett årligt ämnesgemensamt seminarium inom institutionen för att skriva projektansökningar där doktorander också kan delta. Institutionen uppmuntrar till olika samarbeten inom kultursektorn.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)