Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Litteraturvetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-03-12
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Litteraturvetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet såväl inom som utanför akademin.

Forskarutbildningen ska ge breda och djupa ämneskunskaper men även allmänna förmågor. Självvärderingen nämner bland annat följande förmågor som tränas: självständigt och målinriktat arbete, skriftlig och muntlig kommunikativ kompetens, analytisk förmåga och förmågan att förhålla sig till tidsramar. Nydisputerade har möjlighet att lägga fram artikelutkast eller manus på högre seminariet och få respons på projektansökningar på ett av tvärseminarierna. Det anordnas också workshoppar om detta. Doktoranderna har möjlighet till institutionstjänstgöring; utöver undervisning i grundutbildningen kan det handla om uppdrag som bibliotekarie, mötessekreterare, konferensarrangör och tidskriftsredaktör.

En informatör har anställts för att effektivisera kontakterna med det omgivande samhället. Doktorander kan engageras som experter och kommentatorer i medierna, som föreläsare utanför akademin, som kritiker och som aktiva i litterära sällskap och stiftelser.

Arbetsmarknaden för doktorerna förefaller god. Av de femton som disputerat under den senaste femårsperioden har samtliga (utom två som gått i pension) sysselsättning, varav den absoluta majoriteten inom akademin. Ett utvecklingsområde för ämnet bör vara att i högre grad förbereda doktoranderna för en karriär utanför akademin.

Inom ämnet redovisar man ingen återkommande eller systematisk alumnverksamhet, inte heller en systematik vad gäller karriärförberedande samtal med doktoranderna, så båda se därför som utvecklingsområden.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Doktoranderna har tillfälle att träna sin kompetens för ett arbetsliv inom akademin genom deltagande i högre seminarier, ett rikligt internationellt utbyte, expenser för konferensdeltagande, speciella workshoppar och seminarier för att öva kompetenser vid sidan av själva avhandlingsskrivandet. Det finns incitament i miljön för att bidra till kultursektorn och det finns också en informatör som hjälper till i detta avseende.

Två utvecklingsområden som bedömargruppen identifierat är att ta ett samlat grepp om hur alumners erfarenheter från arbetslivet tas tillvara och hur förberedelser för ett arbetsliv utanför akademin kan bli ett genomtänkt inslag i forskarutbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)