Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Humanistiska studier med inriktning litteraturvetenskap - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-03-12
Lärosäte: Örebro universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Litteraturvetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Forskarutbildningen i litteraturvetenskap vid lärosätet är liten. År 2018 fanns två doktorander och ett handledarkollegium med en professor och tre docenter. Forskarutbildningen i litteraturvetenskap är en del av forskningsprogrammet Humanistiska studier, som innehåller ett brett utbud av ämnen inom humaniora, och doktoranderna ingår i två tvärvetenskapliga forskargrupper. Doktoranderna har via handledare tillgång till ett antal internationella forskningsgemenskaper.

Generellt befinner sig forskarutbildningen i litteraturvetenskap med sin "kritisk massa"-problematik i ett dilemma mellan å ena sidan en specialisering med ett fåtal doktorander i litteraturvetenskap och å andra sidan en bred, men mindre akademiskt djupgående, tvärvetenskaplig forskargrupp. Doktoranderna är uppmärksamma på detta problem och efterlyser mer struktur i forskarutbildningen och ett förtydligande av relationen mellan litteraturforskning och ett brett humanistiskt forskningsområde. Doktoranderna är produktiva. Den individuella studieplanen används på ett fruktbart sätt för att planera och utvärdera avhandlingsarbetet. Doktorander från lärosätet har haft möjlighet att presentera sina avhandlingar som work in progress på ett antal internationella konferenser vilket befrämjar färdigheter och förmågor. Det framgår av självvärderingen att den tvärvetenskapliga och breda forskargruppens styrka är att man får större möjlighet att diskutera etiska dilemman av olika slag. Det gäller till exempel allmänna frågor om god forskningsetik i form av författarrättigheter, materialhantering, citering och publikationsetik.

Analyser och uppföljningar bör fortsätta göras utifrån jämställdhetsperspektivet.

Doktoranderna vid lärosätet har i allmänhet goda möjligheter att spela en aktiv roll i utformningen av forskarutbildningen. Det framgår dock av intervjuerna att de inte har varit delaktiga i självvärderingen och att de har litet inflytande på kursrevideringar. Det finns planerade inslag för karriärplanering för doktoranderna. Doktoranderna får dessutom nationella och internationella nätverk under loppet av sin forskarutbildning.

Möjligheten att gå högskolepedagogiska kurser och att undervisa är goda, vilket är gynnsamt för doktoranderna ur ett arbetslivsperspektiv. De senaste årens doktorander inom ämnet har etablerat sig väl i den akademiska världen. Ett utvecklingsområde är doktorandernas karriärmöjligheter även utanför akademin.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)