Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Humanistiska studier med inriktning litteraturvetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-03-12
Lärosäte: Örebro universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Litteraturvetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

I självvärderingen framhålls att doktorander har inflytande på både innehållet och utformningen av forskarutbildningen. Detta sker genom att doktoranderna är representerade i handledarkollegiet i litteraturvetenskap, där de har rösträtt och samma status som andra medlemmar. Det framgår dock av intervjuerna att doktoranderna inte har varit delaktiga i självvärderingen och att de har litet inflytande på kursrevideringar. Det finns, konstaterar bedömarna, fortfarande utvecklingspotential avseende doktorandernas inflytande på sin utbildning.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

Studiemiljön är tvärvetenskaplig, vilket innebär potential för berikande dialoger över ämnesgränser. Doktoranderna har sin arbetsplats i samma kontor som övriga anställda så att det finns förutsättningar för kontakt mellan doktorander, medlemmar i handledarkollegiet och andra kollegor. I intervjuerna framgår det att personalen är mycket nöjd med arbetsklimatet, som kännetecknas av få konflikter och fruktbara icke-hierarkiska relationer mellan doktorander och handledare.

Betoningen på det tvärvetenskapliga gör dock, vilket framgår av intervjuerna, att det finns en viss otydlighet i både relationerna mellan de olika ämnena och utbildningsstrukturen.

Stress är ett känt problem bland doktorander i allmänhet. Vid intervjuerna framkom en medvetenhet om detta, och kartläggningar har visat att detta inte är ett vanligt förekommande problem inom ämnet.

Varje doktorand har goda möjligheter att påverka sin utbildning i samråd med sina handledare. Detta gäller val av undervisning, forskarutbildningskurser, tidsramar, presentation vid seminarier osv. Doktoranderna träffar oftast båda handledarna samtidigt flera gånger varje termin. Den individuella studieplanen används på ett fruktbart sätt för att planera och utvärdera avhandlingsarbetet. Planen fungerar som ett kontrakt, utformat av doktoranden och huvudhandledaren. Det bekräftas vid intervjuerna att doktoranden har rätt att byta handledare utan att ange skäl för detta byte.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Som helhet framstår doktorandperspektivet som rikt på möjligheter, fruktbart och demokratiskt i förhållande till doktorandens forskning. Doktoranderna vid lärosätet verkar i allmänhet ha goda möjligheter att spela en aktiv roll i utformningen av forskarutbildningen. Det framgår dock av intervjuerna att doktoranderna inte har varit delaktiga i självvärderingen och att de har litet inflytande på kursrevideringar.

Doktoranderna har sin arbetsplats i samma kontor som övriga anställda så att det finns förutsättningar för kontakt mellan doktorander, medlemmar i handledarkollegiet och andra kollegor. I intervjuerna framkom att personalen är mycket nöjd med arbetsklimatet, som kännetecknas av få konflikter och fruktbara icke-hierarkiska relationer mellan doktorander och handledare.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)