Tillbaka till granskningar Spara som favorit

teologi - högskoleexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2019-04-16
Lärosäte: Skandinavisk teologisk högskola
Typ av examen: Högskoleexamen
Ämne: Skandinavisk teologisk högskola - teologi
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Jämställdhetsperspektiv

Jämställdhetsperspektiv är inte integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Studentpopulationen är något snedfördelad med 63 procent män och 37 procent kvinnor. STH beskriver att man strävar efter att öka den kvinnliga studentpopulationen. Det som framhålls i ansökan är att den visuella utformningen av reklam för högskolans andra utbildningar (Bachelorexamen i teologi och Församlingsledarutbildningen) ska främja att studenter från alla kön ska söka högskolans utbildningar, samt visa att högskolans utbildningar även riktar sig till människor från olika etniska bakgrunder. Lärarkollegiet består till övervägande delen av män (9 av 10). Efter en utvärdering av jämställdhetsplanen, genomförd 2018, kommer bristerna i fördelningen mellan könen att tas i beaktande vid nyrekrytering.

Ansökan innehåller kurslitteratur där genusperspektiv förekommer. Av kursplanerna att döma förefaller dock de genusteoretiska aspekterna i teologistudiet inte ges något nämnvärt utrymme. Mot bakgrund av huvudområdet för utbildningen är det anmärkningsvärt att det ingenstans i beskrivningen av kursernas innehåll framgår att feministisk teologi eller genusteoretiska aspekter i teologistudiet beaktas. Endast i två kurser nämns begreppet kön i kursmålen (Nytestamentlig exegetik och Systematisk teologi); båda gångerna under Värderingsförmåga och förhållningssätt och i praktiskt taget identiska formuleringar som gäller förmågan till utvärdering av tolkares reception av nytestamentliga resp. dogmatiska texter. Någon kurslitteratur med relevans för detta utbildningsmål verkar dock inte finnas i den senare kursen. Över huvud taget efterlyser vi ett medvetet förhållningssätt till jämställdhetsaspekter på verksamheten, såväl vad gäller den ojämna lärar- och studentfördelningen som kursernas innehåll. Intervjutillfället visade dock på en ökad medvetenhet hos STH:s ledning om att detta är viktiga frågor att beakta.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)