Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv
Jämställdhetsperspektiv
Motivering: Jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.
I ansökan framgår att Umeå Universitet arbetar systematiskt med jämställdhetsperspektiv på en organisatorisk nivå. Det finns en ambition att ta hänsyn till en bra könsmässig balans vid rekryteringar, men att detta kan vara svårt då många yrken antingen är kvinno- eller mansdominerade, vilket också återspeglas i utbildningarna. Tandhygienistprogrammets lärare arbetar med jämställdhetsperspektivet i kursmaterial, dokument, urval av patientfall och rollspel. Kurslitteraturen väljs av författare till båda könen. I programutvärderingen ingår frågor om likabehandling och i interna dokument används könsneutrala uttryck. Detta välstrukturerade arbete bekräftades vid intervjuerna. Bedömargruppen finner dock att detta inte återspeglas tillräckligt tydligt i kursplanernas lärandemål för utbildningen, vilket rekommenderas som ett utvecklingsområde inför den nya utbildningen.
Sammantaget anser bedömargruppen att ett strukturera jämställdhetsperspektiv finns, vilket kommer att ge avtryck i det nya Tandhygienistprogrammet.Det behöver dock framgå i fler lärandemål så att jämställdhetsperspektivet integreras i studenternas arbete och att dessa därmed får en god grund att stå på i sitt kommande arbetsliv.