Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-19
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund: Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela programmet

Utbildningsplanerna och kursplanerna är utformade enligt Högskoleförordningens anvisningar. Det framgår i ansökan att det finns en fastställd struktur för hur dessa dokument tas fram och beslutas.

Det framgår också i ansökan att det finns ett utvecklat kvalitetssystem där det ingår kurs- och programutvärderingar och dialoger samt handlingsplan för förändringar utifrån de synpunkter som framkommer.

Bedömningsgrund: Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs att studenterna uppnått målen i examensordningen när Tandhygienistexamen utfärdas.

I ansökan och vid intervjuerna framgick att kvalitetsrådet vid Medicinska fakulteten har tagit fram en matris för att säkerställa att alla examensmål uppnås. Pedagogiskt ansvarig och kursansvariga i Tandhygienistprogrammet säkerställer att det finns ett helhetsperspektiv så att alla examensmål uppfylls och att progressionen säkerställs i programmet. Matris för Tandhygienistprogrammet visas i ansökan och ger en översikt över programmets innehåll och examinationer i relation till examensmålen.

I ansökan ges exempel på lärandemål, lärandemoment och examinationer för examensmålen utifrån programmets kurser. Dock så är dessa aspekter otydliga för bedömargruppen när det gäller examensmålet "kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen" samt målet "kunskap om och förståelse för den orala hälsans betydelse för individens välbefinnande och hälsa samt det allmänna hälsotillståndets inverkan på den orala hälsan", men klargjordes genom intervjuer och kompletterat material för bedömargruppen. Relevanta lärandemål, lärandeaktiviteter och examinationer från ett antal kurser uppges för dessa examensmål med varierande perspektiv och fokus på vetenskap och beprövad erfarenhet samt relevanta och breda kunskaper inom oral hälsa och för tandhygienistens profession.

Kursplanernas innehåll och lärandemål visar att det kommer att finnas en progression under utbildningen. Vid intervjuerna framgick att bedömningar vid den kliniska utbildningen är väl upparbetade och förankrade såväl för kliniska handledare och studenter, vilket bedömargruppen konstaterar ger goda förutsättningar för att också fortsättningsvis också kommer att finnas för den kliniska utbildningen i det nya programmet. Kriterier för bedömningar och examinationer behöver utvecklas för det nya programmet, vilket framgick genom intervjuerna.

Bedömargruppen anser att säkringen av samtliga examensmål kommer att ske på ett betryggande sätt.

Utformning, genomförande och resultat

Utbildningsplan och kursplaner är framtagna för hela den treåriga utbildningen och det finns processer för hur dessa arbetas fram och beslutas. De lärandeaktiviteter, lärandemål och examinationer som beskrivs i ansökan och kursplanerna samt framkom vid intervjuerna och kompletterat material visar att samtliga examensmål kommer att uppnås i det nya Tandhygienistprogrammet. Det finns system för att säkerställa att samtliga examensmål uppfylls. Kriterier behöver dock utvecklas för att säkerställa att korrekta bedömningar sker av lärarna och de kliniska handledarna samt för att studenterna ska veta vilka krav som ställs på dem under utbildningen för att de ska bli godkända på examinationerna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)