Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-19
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund: Yrkesexamen

Aspektområde: Miljö, resurser och område

Aspekt: Yrkesexamen

Motivering: Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Umeå Universitet ansöker om examensrätt att få utfärda Tandhygienistexamen 180 hp. Bedömargruppen anser att examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har en rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen.

I ansökan framgår att utbildningens upplägg och innehåll organiseras utifrån området oral hälsa. Avgränsningen definieras och tydliggörs genom utbildningens innehåll och lärandemål. Ansökan visar också att kursernas innehåll bygger på varandra och har ökad komplexitet. Genom en kursöversikt visades att flera kurser är organiserade i större områden och innehåller delkurser med olika fokus. Vid intervjuerna förtydligades att integrering av kunskaper och helhetsperspektiv möjliggörs genom detta upplägg. Utbildningen kommer att leda både till Tandhygienistexamen och kandidatexamen i oral hälsa. Bedömargruppen ställde sig frågande till om möjligheterna för att uppnå examensmålen för Tandhygienistexamen. Det framgick inte tydligt genom intervjuerna hur studenterna ska kunna uppnå examensmålen för båda examina, vilket måste beaktas i den nya utbildningen.

Ansökan visar att den kliniska utbildningen kommer att genomföras i Folktandvårdens regi på en utbildningsklinik och vid externa tandvårdskliniker inom ett större geografiskt område. Även någon enstaka privat aktör kan förekomma. Vid intervjuerna uppgavs att den kliniska verksamheten fungerar väl i dagens utbildning och de kliniska handledarna är väl insatta i vad som förväntas av dem, vilket bedömargruppen anser ger goda förutsättningar för genomförandet av den nya treåriga utbildningen. Avtal om externa platser för den kliniska utbildningen finns.

Den pedagogiska grundsynen framställs i utbildningsplanen att studenten är aktiv och tar ansvar för sitt lärande. Intervjuerna bekräftade att förutsättningar kommer att ges i utbildningen för att få aktiva studenter som tar ansvar för lärandet. Det framgår i ansökan att det vetenskapliga innehållet är tydligt och väl anpassat i förhållande till den treåriga Tandhygienistutbildningen. Vid intervjuerna framgick att det finns goda förutsättningar till kritisk granskning och vetenskapligt förhållningssätt i den teoretiska utbildningen, men att det gavs signaler på att det behöver utvecklas i förhållande till klinisk utbildning, vilket bedömargruppen ser är ett viktigt utvecklingsområde.

Sammantaget anser bedömargruppen att innehållet och avgränsningen är relevant i förhållande till den treåriga Tandhygienistutbildningen, men behöver ses över när det gäller att studenterna uppnår examensmålen både för Tandhygienistexamen och generell examen i oral hälsa och att vetenskapligt förhållningssätt utvecklas i den kliniska utbildningen.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Det allmänna intresset för att examen får utfärdas är stort då tandhygienister är ett bristyrke och att det även framöver kommer att finnas ett stort behov av tandhygienister.

kliniska utbildningen finns . k

.

Bedömningsgrund: Personal (lärarkompetens och lärarkapacitet)

Motivering: Antal lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens omfattning, innehåll, storlek och genomförande

I ansökan framgår att det finns tre lärare som är tandhygienister, en lektor och två adjunkter med sammanlagd tjänstgöring på 2,6 heltidstjänster. Två av dessa lärare är disputerade och har sin akademiska examen i oral hälsa. Det finns också en tandläkare som är lektor och arbetar 50% på Tandhygienistprogrammet. Denna lärare har sin akademiska examen i odontologi. Av ansökan framgår att inom institutionen för odontologi finns ett antal andra lärare i odontologiska ämnen som är involverade i undervisningen på programmet. Vid intervjuerna uppgavs att tillräcklig kompetens finns för det utökade programmet. Det tydliggjordes också att institutionens ledning ser de tre utbildningsprogrammen vid lärosätet som en helhet.

Vid intervjuerna framkom att den befintliga lärargruppen knapphändigt kommer att ha förutsättningar för att kunna genomföra den nya utbildningen på grund av att de är få och bedömargruppens uppfattning utifrån ansökan och intervjuerna är att denna kärnkompetens är liten och sårbar. Såväl i ansökan som vid intervjuerna framkom att kompetensförsörjningen kommer att ses över på samtliga program inom institutionen. Vid intervjun påtalades att det med stor sannolikt kommer att rekryteras en doktorand/tandhygienist till programmet i början på 2019 med tjänstgöring på 20-40%

I ansökan och vid intervjuerna uppgavs också att den akademiska kompetensen behöver stärkas för att säkra lärartillgången av disputerade tandhygienister på sikt i det treåriga Tandhygienistprogrammet. Vid intervjuerna uppgavs att för 2019 planeras en satsning för att utöka antalet lärare alternativt administrativ personal för att frigöra mer tid för forskning och forskarhandledning för doktorander hos de befintliga lärarna, vilket bedömargruppen finner är angeläget att det kommer att realiseras.

Tillgången till kliniska handledare för den kliniska utbildningen uppges vara stabil och det bekräftades under intervjun att det finns tillräckliga handledarresurser för den treåriga utbildningen.

Bedömargruppens sammantagna bild är att det finns få lärare som utgör kärnkompetensen, men kompetensen kommer sannolikt att stärkas. Den kliniska utbildningen genomförs i sin helhet på en utbildningsklinik och externa tandvårdskliniker där deras befintliga tandhygienister handleder studenterna och kräver då inga lärarresurser på institutionen för handledning. Detta innebär att den sammantagna kompetensen är tillgodosedd och adekvat i relation till den treåriga utbildningens omfattning, innehåll och genomförande, men behöver stärkas med disputerade tandhygienister framöver.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljön

Det finns en för utbildningen relevant vetenskaplig och professionell miljö

Tre av de fyra lärarna som utgör kärnan i utbildningen är forskarutbildade ochvå av dessa är tandhygienister. Enligt ansökan undervisar forskningsaktiva lärare inom olika odontologiska specialiteter i Tandhygienistprogrammet. Pågående forskning berör för professionen nära och relevanta områden och frågeställningar. Av ansökan framgår dock att tilldelad forskningstid är begränsad, men det framgick vid intervjuerna att institutionen är medvetna om detta och bedömargruppen uppfattade att en ambition finns att utöka tiden.

I ansökan framgår också att lärarna deltar i nationellt arbete om bland annat vetenskapliga frågor, vilket bedömargruppens uppfattning är att detta arbete sannolikt återspeglas i den undervisning som bedrivs av dessa lärare. Det framgick från intervjuerna att vetenskapliga artiklar förekommer regelmässigt i utbildningen och att detta också styrker att undervisningen baseras på forskning och ett vetenskapligt förhållningssätt. Bedömargruppens bild är att studenterna kommer att befinna sig i en vetenskaplig miljö i den treåriga Tandhygienistutbildningen.

När det gäller den kliniska utbildningen framgår av ansökan att det finns en strävan efter vetenskaplig koppling i det kliniska arbetet där evidens diskuteras och studenterna stimuleras till ett vetenskapligt förhållningssätt. I intervjun bekräftades delvis denna strävan, men samtidigt framkom att de vetenskapliga sambanden inte alltid är tydliga för studenterna eller för de kliniska handledarna. Bedömargruppen anser att det finns vissa brister i kopplingen mellan vetenskap och klinik, men att lärarnas forskningsanknytning och ambition att integrera vetenskap i det kliniska arbetet samtidigt skapar förutsättningar för att utbildningsmiljön ska kunna utvecklas och präglas av ett starkare vetenskapligt förhållningssätt.

Av ansökan framgår också att lärare som undervisar i programmet har god professionskompetens. Tre av lärarna är tandhygienister och den fjärde är tandläkare, samtliga med klinisk erfarenhet. Förutom tandhygienister och tandläkare finns lärare inom andra professioner. Det finns också en ambition att utöka samarbetet med universitets övriga utbildningar, till exempel inom omvårdnad, för att utveckla det interprofessionella lärandet. Ansökan visade vidare att studenterna ska bedriva sin kliniska utbildning vid en utbildningsklinik i Folktandvårdens regi under termin 4 och 5 samt på externa tandvårdskliniker under termin 6

De första åtta veckorna av den kliniska utbildningen bedrivs på utbildningskliniken tillsammans med tandläkarstudenter. Av intervjuerna framkom emellertid att samverkan med tandläkarstudenterna är mycket begränsad och det är därför bedömargruppens uppfattning att detta bör stärkas för att stimulera ett interprofessionellt förhållningssätt och förmåga till teamarbete. Under åtta veckor av den sista terminen är den kliniska utbildningen förlagd till de externa tandvårdsklinikerna i kringliggande landsting och regioner. Här arbetar studenterna tillsammans med klinikens personal under handledning, vilket bedömargruppen anser bidrar till att stärka teamsamarbetet.

Studenterna möter kontinuerligt lärare som själva är verksamma inom professionen och angränsande områden och bedömargruppen anser att det finns en god professionsinriktad miljö samtidigt som det interprofessionella lärandet med tandläkare är ett utvecklingsområde.

Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Enligt ansökan har Umeå universitet och Medicinska fakulteten en övergripande samverkan med norra sjukvårdsregionen inom utbildning, klinisk forskning och utveckling av hälso- och sjukvård samt tandvård. Institutionen för odontologi har en direkt samverkan genom förenade anställningar inom specialisttandvården och genom utbildning och forskning som regleras genom utbildningsavtal. Den externa verksamheten är representerad i programrådet för odontologisk grundutbildning.

Av ansökan framgår att Tandhygienistprogrammet också har en nära samverkan med tandvårdens verksamhet lokalt, regionalt och nationell. Vid intervjuerna förtydligades att det finns en fakultetsgemensam samordnare som ombesörjer för att avtal för extern klinisk utbildning upprättas. Ramavtal med de fyra landstingen/regionerna i den Norra regionen finns och kompletteras årligen med specifika avtal för att tillgodose det aktuella behovet. Det finns även tidsbegränsade avtal med kliniker i andra regioner, i privat sektor och i Österbotten, Finland. Bedömargruppens uppfattning är att detta borgar för en god och kontinuerlig tillgång på utbildningsplatser och även möjlighet att upprätthålla god kompetens hos externa handledare samtidigt som avnämarna får en kanal för framtida kompetensförsörjning.

Samarbete med andra utbildningar, till exempel Sjuksköterskeprogrammet, och med kommuner planeras för det nya Tandhygienistprogrammet, vilket också kommer att stärka interprofessionellt lärande. Studenterna kommer också att få möjlighet att undervisa patientföreningar. Lärosätet och utbildningen har avtal för internationellt utbyte med ett flertal utländska lärosäten. Samtidigt visade intervjuerna på att kännedomen om detta var bristande bland studenterna.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att utbildningen har en väl utvecklad och fungerande organisation för samverkan med omgivande samhälle och att denna samverkan väl tas tillvara för att förbereda studenterna inför sitt kommande yrkesliv.

Bedömningsgrund: Resurser

Motivering: Det finns en stabil och ändamålsenlig infrastruktur.

Studenterna kommer att ha god tillgång till utbildningslokaler, bibliotek, IT support, lärarplattform och en simulatoravdelning för preklinisk träning, samt andra resurser som de kommer att ha behov av i sin utbildning. Vid intervjuerna framgick att det finns ett stort antal behandlingsplatser på utbildningskliniken och rymmer både tandhygienist- och tandläkarstudenter utan problem. Det uppgavs vidare att studenterna får tillgång till både barn och vuxna patienter med olika behandlingsbehov såväl vid utbildningskliniken som vid den externa kliniska utbildningen. I de fall det kommer att finnas brist på någon patientkategori finns möjlighet att rekrytera patienter från andra kliniker.

I ansökan uppgavs att det finns ett väl utvecklat studentstöd för studie- och studiesociala frågor. Studenterna har tillgång till Studenthälsan som arbetar förebyggande och hälsofrämjande. Under intervjuerna bekräftades att studiestödet fungerar väl, vilket gör det högst troligt att det kommer att fungera på samma sätt även för den treåriga Tandhygienistutbildningen.

Bedömargruppen anser att det sammantaget finns tillräckliga resurser såväl inom institutionen som vid den kliniska utbildningen för den treåriga utbildningen.

De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Det framgår inte av ansökan hur de tillgängliga resurserna utnyttjas i verksamheten. Under intervjuerna framkom dock att de resurser som finns används effektivt, vilket bedömargruppen anser ger goda förutsättningar för att hög kvalitet ska kunna uppnås i den kommande Tandhygienistutbildningen.

Miljö, resurser och område

Det framstår att utbildningen kommer att organiseras väl, ha en god struktur för upplägg och genomförande och ett lämpligt innehåll för den nya Tandhygienistexamen. Lärarresurserna är något knapphändiga när det gäller kärnan som administrerar och undervisar i programmet, men kommer att utökas. Dessutom så bedrivs all klinisk utbildning utanför institutionen, och de lärare som är tandhygienister involveras inte i denna i någon större utsträckning. Övrig lärarkompetens framstår som god både i antal och i förhållande till varierande kompetens

I stort framstår den vetenskapliga miljön som god. Däremot så behöver tillgången på disputerade och därmed forskande tandhygienistlärare på institutionen öka. Vid lärosätet och vid Tandhygienistutbildningen finns två disputerade tandhygienistlärare . Detta borgar för den ämnesmässiga akademiska förankringen i utbildningen i närtid, men är knapphändig för den framtida utvecklingen av ämnesområdet och för att kunna säkra denna kompetens över tid. Det finns en plan för utöka disputerade tandhygienistlärare vid institutionen och det är viktig att denna realiseras. Det är också viktigt att detta arbete inte avstannar, utan fortsätter. Dn professionsinriktade miljön inom institutionen för att förmedla de professionskunskaper som krävs för arbetet som tandhygienist är liten och sårbar och behöver också stärkas. Detta kommer att ske inom den närmsta framtiden. Teamsamverkan framstår som svag vid utbildningskliniken och är ytterligare ett område som behöver utvecklas. En god samverkan med omgivande samhälle finns redan i relation till ett stort antal landsting och regioner och innebär att det finns en god grund för samverkan i den nya utbildningen. Resurser framstår som tillräckliga och det finns goda förutsättningar för att dessa kan användas på ett effektivt sätt för att tillhandahålla en god utbildningsmiljö med hög kvalitet i det treåriga Tandhygienistprogrammet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)