Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-19
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund: Yrkesexamen

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Stiftelsen Högskolan i Jönköping (Jönköping University) ansöker om examensrätt att få utfärda Tandhygienistexamen om 180 högskolepoäng.

Bedömargruppen anser att examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen.

Bedömargruppen anser att utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen. Lärosätet har lång erfarenhet av att utbilda tandhygienister och sedan hösten 2017 har en 3-årig sammanhållen utbildning erbjudits med ett omarbetat innehåll jämfört med tidigare då utbildningen var upplagd som 2 + 1 år för yrkes- respektive generell examen/kandidatexamen. Av ansökan framgår att den nya 3-åriga utbildningen är baserad på nuvarande 3-åriga sammanhållna program, med anpassning för att väl svara mot de nya examensmålen för tandhygienistexamen. Ansökan beskriver vilka förändringar som gjorts och hur den nya utbildningen är tänkt att organiseras, vilket förefaller väl genomtänkt och ytterligare förtydligades vid intervjuer. Utbildningen kommer att leda till såväl yrkes- som generell examen/kandidatexamen.

Ämnes- och professionsperspektivet inom programmet är väl genomtänkt och tydligt beskrivet, såväl vad gäller upplägg/organisation som progression mot de nya examensmålen. Kurserna inom programmet är organiserade i kurser inom huvudområdet oral hälsa, vilka utgör 139.5 högskolepoäng fördelade från termin 1-6. Övriga kurser (40,5 högskolepoäng) ger främst nödvändiga och grundläggande biomedicinska kunskaper för studierna inom oral hälsa, men även kunskap relaterat faktorer av betydelse för individers hälsa/ohälsa utifrån ett livscykelperspektiv - . Av ansökan framgår även ett par kurser som valbara inom programmet, men vid intervjuer framkom att lärosätet tänkt om gällande detta och att endast obligatoriska kurser planeras att ingå i den nya utbildningen. Sammantaget är bedömningen att programmet är organiserat så att kurserna integreras på ett sådant sätt att ett helhetsperspektiv i utbildningen möjliggörs. I den nya utbildningen beskrivs att progressionen i utbildningen sker utifrån tre färdighets- och komponentsteg med tydlig struktur från grundläggande kunskaper och färdigheter till fördjupade kunskaper, med ökad komplexitet i uppgifter och kurskrav, där det sista steget inkluderar det självständiga examensarbetet inom huvudområdet för utbildningen. Det vetenskapliga förhållningssättet är tydligt implementerat på olika nivåer inom programmets kurser, vilket framgår av ansökan och styrktes vid intervjuer. I kursmatris som bilaga till ansökan beskrivs tydligt var mål för aktuell examen ingår och kommer att examineras.

Av ansökan är det något svårt att utläsa omfattningen av den kliniska utbildningen, men uppskattas att omfatta cirka 30% av utbildningen. Prekliniska- kliniska utbildningsmoment är integrerade i kurser med teoretiska inslag inom oral hälsa och pågår från termin 1 till 6. Huvudparten av den kliniska utbildningen sker inom utbildningskliniken vid lärosätet, medan en mindre del även genomförs externt vid Folktandvårdskliniker i Jönköpings län. Den externa kliniska utbildningen regleras genom samverkansavtal. Baserat på ansökan fanns en viss otydlighet vad gäller omfattningen och organisation av den externt förlagda kliniska utbildningen. Vid intervjuer framkom en mer tydlig bild av hur den externt förlagda kliniska utbildningen är tänkt att organiseras och i vilken omfattning dessa utbildningsmoment är tänkta att ingå i den nya 3-åriga utbildningen, vilket förefaller som tillfredställande och med potential för utveckling i form av ökad samverkan i utbildningens kliniska delar.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utffärdas.

Bedömargruppen anser att det allmänna intresset för att examen får utfärdas är stort. Lärosätet har en lång erfarenhet av att utbilda tandhygienister och utgör ett av de sex svenska lärosäten som ansökt om examenstillstånd för aktuell 3-årig utbildning. Starten är planerad till hösten 2019 med årliga antagning av studenter till 30 utbildningsplatser, vilket är i paritet med nuvarande studentantal vid lärosätet. I ett rikstäckande perspektiv så är efterfrågan på tandhygienister större än tillgången och enligt prognostiska bedömningar förväntas detta förhållande kvarstå inom överblickbar tidsram, med nuvarande nationella utbildningsvolym.

Bedömningsgrund: Personal (lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens omfattning, innehåll, storlek och genomförande.

Bedömargruppen anser att utbildningen sammantaget har adekvat tillgång till lärarresurser med tydlig professionell och ämnesmässig förankring.

På utbildningsprogrammet finns åtta lärare som undervisar i oral hälsovetenskap varav hälften är disputerade (en docent) samt en lärare med licentiatexamen. Samtliga är tandhygienister och aktiva handledare i programmets prekliniska och kliniska del. Därutöver undervisar lärare från Hälsohögskolan med annan ämnesspecifik kompetens av relevans för utbildningen inom biomedicin, psykologi och hälsokommunikation. Tre av dessa lärare är disputerade men tidsomfattningen av deras insatser, professionstillhörighet och resterande lärares akademiska nivå framgår inte av ansökan. Ett avtalsreglerat samarbete med regionens specialist- och allmäntandvård ger tillgång till specialistkompetens inom odontologi samt till externt förlagd klinisk utbildning under handledning av kliniskt erfarna tandhygienister. Av intervjun framgår att en inventering har genomförts för att säkerställa att ingen handledare ska sakna handledarutbildning. Behovet av lärare beskrivs vara väl tillgodosett vilket bekräftas av intervjun, dock framskymtar ett behov av odontologisk kompetens/tandläkarkompetens som mera fast kan knytas till utbildningskliniken inom Hälsohögskolan.

Den pedagogiska och akademiska kompetensen inom programmet bedöms som god. Lärosätet ger utrymme för kompetensutveckling, erbjuder högskolepedagogiska kurser samt utbildning på avancerad nivå och forskarutbildning vilket underlättar arbetet med att säkerställa lärarresurserna. I ansökan liksom vid intervjuer med ledningen framhålls att lärosätet arbetar med årlig översyn/analys gällande befintlig lärarkompetens och kompetensförsörjningsplan. Det framkom dock inte någon tydlig bild från ledningen avseende hur denna plan ser ut för tandhygienistutbildningen. Programmet ger kollegialt stöd till nyanställda lärare och handledare i den externt verksamhetsförlagda utbildningen erbjuds att auskultera vid Hälsohögskolan för att stimulera intresset för undervisning.

Intervjun som helhet förstärker bilden av att det finns god ämnesmässig och professionell kompetens samt tillräcklig lärarkapacitet för utbildningens genomförande, att lärosätet arbetar för att långsiktigt säkra lärartillgången samt att ge utrymme för kort- och långsiktig kompetensutveckling utifrån de behov som finns i verksamheten.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljön

Det finns en för utbildningen relevant vetenskaplig och professionsinriktad miljö.

Bedömargruppen anser att det för utbildningen finns en relevant vetenskaplig och professionell miljö. Den centrala lärargruppen inom programmet utgörs av åtta lärare/handledare med tandhygienistexamen. De disputerade tandhygienistlärarna bidrar med sina olika forskningsperspektiv aktivt till att säkra den ämnesmässiga vetenskapliga förankringen inom utbildningen. Lärarlaget inom programmet är aktiva i den prekliniska och kliniska undervisningen vid utbildningskliniken, vilket ger goda förutsättningar för ett nära samband mellan teori- forskningsbaserad kunskap och praktik. Vidare framgår av ansökan att samverkan med forskande lärare från andra program och forskningsmiljöer bidrar till den vetenskapliga miljön och ger studenterna kännedom om aktuellt forskningsarbete. Vid intervjuer bekräftade studenterna denna bild.

Vid utbildningsklinik inom lärosätet arbetar studenterna under handledning av akademiska lärare samt kliniskt erfarna lärare/handledare. Utbildningskliniken är modernt utrustad. Ett nytt preklinisk laboratorium är under byggnation. Närheten till den odontologiska institutionen och de resurser som genom detta kommer utbildningen till del i form av tillgång till lärare med olika odontologisk expertis/kompetens bidrar till att stärka den professionella miljön. Lärosätet har samverkansavtal med Folktandvården region Jönköping, vilket bland annat innebär att Folktandvården hänvisar patienter till utbildningskliniken och att studenterna under sitt sista år i utbildningen har en längre period av externt förlagd klinisk utbildning inom Folktandvården. Personal/handledare inom Folktandvården auskulterar samt medverkar vid patientbehandling på undervisningskliniken, vilket sammantaget bidrar till den professionella- och yrkesmässiga förankringen i utbildningen. Vid intervjuer bekräftas denna bild.

Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Bedömargruppen anser att relevant samverkan sker med det omgivande samhället. Exempel på detta är ovan beskrivna samverkan med Folktandvården som även innebär att lärosätet två gånger per år kallar till "handledarträffar" vilket inkluderar föreläsningar och utbyte av information/erfarenheter relaterat utbildningen. Representanter för presumtiva arbetsgivare (Folktandvård och privat) ingår, tillsammans med lärar- och studentrepresentanter, i en referensgrupp för dialog kring frågor relaterat tandhygienistutbildningen. Intervjuer bekräftade att denna samverkan fungerar väl. Studenterna genomför vissa utbildningsinslag i verksamheter ute i samhället och ger munhälsorelaterad information/undervisning riktad till olika målgrupper (exempelvis skolbarn, vuxna med olika kulturell bakgrund). Lärosätet har ett brett internationellt samarbete och arbetar medvetet för att stärka internationalisering i utbildningarna. Av ansökan framgår att detta innebär goda möjligheter till och regelbundet utbyte för programmets studenter/lärare med andra länder. Vid intervjuer bekräftades delvis denna bild, även om de studenter bedömargruppen mötte själva inte hade någon direkt erfarenhet av internationaliseringsinslag i sin utbildning.

Bedömningsgrund: Resurser

Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur. De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten

Bedömargruppen anser att det för utbildningen finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur. Det är också bedömargruppens uppfattning att de tillgängliga resurserna nyttjas effektivt för att kunna hålla en hög kvalitet i verksamheten. Lärosätet och tandhygienistutbildningen förefaller att ha en stabil och ändamålsenlig infrastruktur vilket också styrks genom befintliga samverkansavtal mellan lärosätet, Odontologiska institutionen och Folktandvården. Utbildningen förefaller att ha tillgång till väl anpassade lokaler för såväl den teoretiska som kliniska utbildningen. Bedömargruppen uttryckte viss tveksamhet relaterat att det vid utbildningskliniken endast finns 10 behandlingsplatser för de 30 studenterna, men detta förefaller inte att vara något som vare sig studenter eller lärare ser som ett bekymmer och man hänvisar till att studenterna arbetar i par enligt pedagogisk modell (collaborative learning) vilket sågs som värdefullt för lärandet. Ett nytt prekliniskt laboratorium är under byggnation. Utbildningen/studenterna förefaller även att ha adekvat tillgång till bibliotek/litteratur, datorer- informationstekniska resurser samt övrig infrastruktur i form av olika stödfunktioner för studiesociala och studieadministrativa behov. I ansökan beskrivs infrastrukturen väl och även på vilket sätt de resurser som finns kommer studenterna till del och nyttjas på ett ändamålsenligt sätt. Intervjuer styrker denna bild och såväl studenter som lärare framhåller att de är stolta för och nöjda med de lokaler och faciliteter- resurser som finns för utbildningens behov.

Miljö, resurser och område

Den sammanvägda bedömningen är att aspektområdet "miljö, resurser och område" är tillfredställande.

Det är bedömargruppens uppfattning att utbildningens innehåll är adekvat och har en rimlig omfattning och avgränsningar i förhållande till aktuell yrkesexamen. Det är också vår uppfattning att utbildningen har tillgång till adekvat ämnesmässig och professionell kompetens och att antalet lärare står i proportion till utbildningens omfattning, innehåll, storlek och genomförande.

Forskningsanknytningen i utbildningen är genomtänkt och väl beskriven, liksom den forskningsmiljö/de forskningsmiljöer som är av relevans för utbildningen. Även den professionella anknytningen och miljön är väl tillgodosedd i utbildningen och väl beskriven. Trots att tillgången på disputerade/forskande tandhygienistlärare generellt är mycket begränsad i Sverige så har lärosätet samlat betydande kompetens. Detta borgar för den ämnesmässiga akademiska förankringen i utbildningen i närtid, men är också av betydelse för den framtida utvecklingen av utbildningen och för att kunna säkra denna kompetens över tid. Lärosätet förefaller att ge möjligheter till kompetensutveckling för lärare och lärares önskemål/initiativ till sådan kompetensutveckling uppmuntras i möjligaste mån. I ansökan liksom vid intervjuer med ledningen framhålls att man arbetar med årlig översyn/analys gällande befintlig lärarkompetens och kompetensförsörjningsplan. Det framkom dock inte någon tydlig bild från ledningen avseende hur denna plan ser ut för tandhygienistprogrammet. Den professionella anknytningen inom utbildningen är väl tillgodosedd genom gruppen av lärare med tandhygienistexamen verksamma vid lärosätet och genom avtalsbaserat och nära samarbete med odontologiska institutionen samt Folktandvården, region Jönköping.

I ansökan beskrivs väl relevant samverkan med det omgivande samhället och även hur detta konkret kommer studenterna och utbildningen till del. I ansökan såväl som vid intervjuer framhålls även pågående utvecklingsarbete och utvecklingspotential relaterat samverkan i utbildningen mellan lärosätet och tandvården i Region Jönköping.

Bedömargruppen anser vidare att det finns tillgång till en stabil och ändamålsenligt infrastruktur samt att resurserna förefaller att nyttjas på ett effektivt sätt för att kunna hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)