Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-19
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund: Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen.

Utbildningsplan och kursplaner har tagits fram för hela utbildningen och dessa är utformade i enlighet med högskoleförordning/regelverk. Utbildnings- och kursplaner för den nya examen är dock ännu inte fastställda och vid intervjuer framkom att dessa styrdokument utvecklats ytterligare sedan ansökan, exempelvis gällande att planer på valbara kurser inom programmet utgår och att samtliga kurser inom programmet kommer att vara obligatoriska. I ansökan såväl som vid intervjuer beskrivs tydligt processen för hur lärosätet arbetar/tänkt vid utformning av utbildnings- och kursplaner för att dessa ska utgöra en helhet relaterat målen för den aktuella examen. I detta ligger också att kurser inom programmet har en rimlig omfattning och nivå relaterat mål. Det finns också en tydlig process för att förnya och kvalitetssäkra styrdokument, vilket ytterligare stärktes vid kompletterande intervjuer med lärosätet.

Bedömningsgrund: Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Bedömargruppen anser att utbildningen är utformad så att det kan säkerställas att studenterna når examensmål. Även progressionen inom utbildningen är tydligt beskriven i ansökan och framgår av enskilda kursplaner. Litteraturen på olika nivåer inom utbildningen bedöms som adekvat. Det är också vår bedömning att det finns en tydlig struktur avseende vilka krav som ställs på studenterna. I ansökan beskrivs väl hur målen på olika nivåer inom utbildningen examineras. En matris för varje enskild kurs tydliggör kopplingen mellan kursens lärandemål och bedömning/examinationsformer av kursmålen. Bedömargruppen anser dock att det i ansökan framstår som lite vagt vad gäller hur det nya kunskaps och förståelse målet om "mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer" ska implementeras och prövas, vilket inte heller blev tydliggjort vid kompletterande intervjuer. Målet behöver sålunda tydliggöras i styrdokument (kursplan/kursplaner) och lärosätet behöver fundera vidare över hur detta mål ska implementeras och prövas.

Bedömargruppen anser vidare att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den främjar studenternas lärande och utveckling och ger en god grund för ett kritiskt förhållningssätt i den framtida yrkesrollen och för ett "livslångt lärande". Det är också vår bedömning att utbildningen tar rimlig hänsyn till studenternas förutsättningar genom exempelvis olika undervisnings- examinationsformer och de olika stödfunktioner som lärosätet kan erbjuda och på så sätt främja studenternas förutsättningar att klara sin utbildning. Den kliniska utbildningen sker huvudsakligen vid utbildningsklinik inom lärosätet, men även extern verksamhetsförlagd utbildning i allmäntandvården förekommer under senare del i utbildningen. Vid utbildningskliniken finns ett begränsat antal om 10 behandlingsenheter och studenterna arbetar här i par med patient. I ansökan framgår att man organiserat undervisningen vid utbildningskliniken enligt en pedagogisk modell (collaborative learning) i syfte att studenterna genom kommunikation och interaktion ska berika varandras lärande. Vid intervjuer med såväl lärare som studenter framhölls värdet av denna pedagogiska modell, även om den enskilda studentens tid för klinisk/praktisk träning inte blir lika omfattande som om studenten hade arbetat enskilt med patient.

Utformning, genomförande och resultat

Den sammanvägda bedömningen är att aspektområdet " utformning, genomförande och resultat" är tillfredställande.

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela den 3-åriga utbildningen, även om dessa styrdokument till fullo ännu inte är fastställda. Det är också bedömargruppens uppfattning att utbildningen är utformad så att det kan säkerställas att studenterna når examensmål, men att lärosätet behöver förtydliga hur det nya målet om "mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer" ska implementeras och prövas. I ansökan beskrivs i övrigt väl hur målen på olika nivåer inom utbildningen examineras och det finns en tydlig struktur avseende vilka krav som ställs på studenterna. Även progressionen inom utbildningen är tydligt beskriven i ansökan och framgår av enskilda kursplaner. Vidare är bedömargruppens uppfattning att utbildningen är utformad på ett sådant sätt att den främjar studenternas lärande och kritiska förhållningssätt genom en mångfald av "studentcentrerade" och varierande lärandeaktiviteter, och att utbildningen tar rimlig hänsyn till studenternas olika förutsättningar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)