Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-19
Lärosäte: Karolinska institutet
Ämne: Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund: Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen.

Utbildningsplan och kursplaner är utarbetade för hela utbildningen och utformade i enlighet med högskoleförordningens anvisningar och fastställda riktlinjer för utformning av sådana stryrdokument inom KI. Utbildnings- och kursplaner är dock ännu inte fastställda. Bedömargruppens uppfattning är att dessa styrdokument omfattar det som är adekvat men att det finns en viss inkonsekvens i kursplaner avseende hur kunskapsmål för kurser anges vilket lärosätet kan beakta innan fastställande. Exempelvis anges lärandemål i flertal kurser som att "Efter genomgången kurs kan studenten..." medan i andra kurser anges lärandemål mer traditionellt under rubriker av kunskaps- färdighets och värderingsmål.

Av ansökan framgår att det finns en väl genomarbetad struktur för hur dessa styrdokument fastslås och förnyas. Kvalitetsplaner upprättas årligen på institutions- och programnivå. Kursvärdering genomförs efter varje avslutad kurs och baserat på denna görs en kursanalys vilken presenteras för de studenter som avslutat kursen samt i anslutning till nästkommande kursstart.

Bedömningsgrund: Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Bedömargruppen anser att utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställer att studenterna kommer att ha uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Av ansökan framgår att utbildningen är en sammanslagning av det tidigare 2-åriga tandhygienistprogrammet och påbyggnadsåret för kandidatexamen. För att nå de nya examensmålen har justeringar och kompletteringar genomförts men helt nya moment har också införts. Förändringarna finns beskrivna i ansökan men föreföll något oklara vid intervjun. I ansökan ges exempel på lärandemål och undervisningsmoment samt hur dessa examineras för samtliga examensmål med betoning på de förändringar och ökade krav som tillkommit då utbildningen förlängts. Beskrivningen är utförlig och ger en god bild av utbildningens struktur, progression och möjlighet till måluppfyllelse. Matris i Bilaga 4 till ansökan beskriver examinationsmål kopplade till lärandemål och visar att, samt när, respektive mål ska examineras. Litteraturen på olika nivåer inom utbildningen framgår av kursplaner. I vissa kurser återkommer litteratur vilket kan vara adekvat och att litteraturen behandlas mer fördjupat relaterat kursnivå- och progression, men läsanvisningar kunde möjligen i vissa fall förtydligas i kursplaner för att spegla kursnivå/krav. Vidare så ställer sig bedömargruppen något frågande till varför viss grundläggande (svensk) litteratur återkommer som obligatorisk i kurser på en nivå där även mer avancerad litteratur- omfattande läroböcker i ämnet (på det engelska språket) anges som obligatorisk litteratur. Beskrivningen av vad som utbildningen innefattar i det nya examensmålet "studenten ska visa förmåga att självständigt utföra orala undersökningar samt att utreda och analysera behov av insatser" och hur detta ska uppnås framstår som något otydlig för bedömargruppen. Vid intervjuer förtydligades hur lärosätet tänkt kring vad det nya målet innefattar. Målet finns definierat i preliminära kursplaner, men i det fortsatta arbetet med att färdigställa kursplaner kan lärosätet med fördel beakta hur förtydliga vad målet innefattar, exempelvis med komplementära mål.

Vidare, bedömargruppen anser att utbildningen är utformad på ett sådant sätt att det finns goda förutsättningar för att den ska kunna främja studenternas lärande och utveckling och ge en god grund för ett kritiskt förhållningssätt i den framtida yrkesrollen och för ett "livslångt lärande". Av ansökan framgår att utbildningen har en ambition att utveckla sin pedagogiska modell som bygger på en mångfald av olika "studentcentrerade" och varierande lärandeaktiviteter, samt varierande examinationsformer. I ansökan beskrivs också olika stödfunktioner som lärosätet kan erbjuda och på så sätt främja studenternas förutsättningar att klara sin utbildning. Under varje termin sker ett individuellt samtal, "mitterminssamtalet", mellan kliniklärare och studenter utifrån ett färdigställt diskussionsunderlag. Underlaget för samtalet behandlar patientarbetet och dess terminsspecifika kurskrav och här får studenten möjlighet att reflektera kring sina kliniska färdigheter och behov av träning. Uppföljning sker i slutet av terminen. Vid intervjuer bekräftas denna bild. Vid intervju framkom även att den nyligen genomförda omorganisationen för Universitetstandvårdskliniken uppgavs ge goda förutsättningar för utveckling av teamarbete och interprofessionellt lärande, då den nya organisationen för tandvården borgar för bättre och mer regelbunden samverkan med tandsköterskor, tandläkare och studenter på tandhygienist- och tandläkarprogrammet.

Utformning, genomförande och resultat

Den sammanvägda bedömningen är att aspektområdet "utformning, genomförande och resultat" är tillfredställande.

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela den aktuella 3-åriga utbildningen, även om dessa styrdokument ännu inte är fastställda och kan behöva ses över- utvecklas i vissa detaljer. Det är också bedömargruppens uppfattning att utbildningen är utformad så att det kan säkerställas att studenterna kommer att ha uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas. I ansökan beskrivs väl hur målen på olika nivåer inom utbildningen examineras och det finns en tydlig struktur avseende vilka krav som ställs på studenterna. Även progressionen inom utbildningen framgår i ansökan och av enskilda kursplaner. Vidare är bedömargruppens uppfattning att utbildningen är utformad på ett sådant sätt att den främjar studenternas lärande och kritiska förhållningssätt genom en mångfald av "studentcentrerade" och varierande lärandeaktiviteter, och att utbildningen tar rimlig hänsyn till studenternas olika förutsättningar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)