Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-19
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Jämställdhetsperspektiv

Jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

I ansökan framgår att programmet kommer att arbeta med jämställdhetsperspektivet utifrån olika aspekter och det är beskrivit i ansökan att det finns en progression mellan momenten under utbildningen. Det ges även olika exempel på lärandeaktiviteter av jämställdhetsperspektivet. I matrisen framgår att samma lärandemål "Beskriva och förklara genus- och jämställdhet ur ett samhällsperspektiv" framkommer fem gånger under utbildningen. Det är beskrivet att lärandemålet examineras i moment som är relaterat till kunskap och förståelse genom summativ examination och mål som är relaterat till färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms formativt. I ansökan beskrivs också ett seminarium tillsammans med studenter på tandläkarprogrammet där de diskuterar genusperspektiv utifrån möten med patienter och med andra yrkesutövare. Erfarenheter som ligger till grund för detta seminarium hämtas både från klinisk utbildning på fakulteten och från den externa kliniska utbildningen på Folktandvårdskliniker. Jämställdhetsaspekter i yrkeslivet belyses även genom seminarium inför och efter studenternas externa utbildning där de ges möjlighet att diskutera sina

erfarenheter ledda av diskussionsledare med kompetens om genus och profession. Tandhygieniststudenter får även undervisning om våld mot kvinnor och barn för att ur ett genusperspektiv kunna förstå omständigheter kring våld i nära relationer.

Intervjuerna bekräftar denna bild. Sammantaget ger det bedömargruppen en uppfattning av att jämställdhetsperspektivet kommer att bli väl tillgodosett i den kommande utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)