Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-19
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund: Yrkesexamen

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Lärosätet söker examensrätt till tandhygienistexamen. Bedömargruppens uppfattning är att angiven examen ryms inom examensordningen.

Utbildningens innehåll inklusive inriktningar har inte rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen.

I ansökan framgår att utbildningens upplägg och innehåll organiseras utifrån området odontologi med kurser om 30 hp. Kursernas upplägg och innehåll sker utifrån teman som baseras på patienters orala hälsa och vårdbehov eller vanliga orala tillstånd, snarare än på olika odontologiska ämnen. Utbildningen är tvärvetenskaplig och kunskaper integreras från olika ämnesområden och avser att ge bred odontologisk baskunskap samt kunskap om kommunikation, personlighetspsykologi och beteendevetenskap. Den pedagogiska ansatsen är utmaningsbaserat lärande, vilket framgår av både ansökan och intervju, där lärandeaktiviteter utgår från olika kliniska situationer och stimulerar studenterna till kritisk granskning och vetenskapligt förhållningssätt. Utbildningen bygger på principer om helhetssyn, självstyrt lärande, oral hälsa och teamarbete. Principen om oral hälsa beskrivs vara central för programmets lärandeaktiviteter. Vad denna princip innebär och hur den relateras till helhetssyn av betydelse för synen på hälsa framgår inte klart av ansökan.

I ansökan anges att all utbildning och forskning vid fakulteten är integrerad i oral hälsa som en gemensam forskningsprofil och att utvecklingen inom området oral hälsa visar behov av utökad kompetens inom tandhygienistens kunskapsområde. Avgränsningen av området oral hälsa relaterat till tandhygienistens kunskapsområde framgår inte, utan tTandhygienistexamen ges inom området odontologi som definieras i helhet och avgränsas för Tandhygienistexamen. Avgränsningen innebär fokus på diagnostik, förebyggande insatser för individer och större grupper inom ramen för folkhälsoarbete och enklare åtgärder av karies och tandlossningssjukdom. I ansökan anges att det finns en tydlig uppdelning av arbetsuppgifterna där tandläkarutbildningen omfattar ansvaret för att planera och leda teamtandvård samt svara för avancerad sjukdomsbehandling inkluderande rehabiliterande åtgärder, vilket också framgår av intervjuerna.

Genomgående i ansökan relateras utbildningens innehåll till tandhygienistens yrkesutövning, arbetsuppgifter och kompetensprofil. I ansökan beskrivs att tandhygienistens bidrag i behandlande insatser har gått från enklare fall till att vara en del av hela kedjan från diagnostik till behandling och utvärdering och inte enbart inom parodontit och karies. Den nya Tandhygienistutbildningen uppges bredda och fördjupa förståelsen om parodontit och karies, och utvidgar även förståelsen inom andra områden. För bedömargruppen framstår detta som motsägelsefullt till den beskrivna avgränsningen av området odontologi avseende Tandhygienistexamen, och det är också denna bild som gavs genomgående vid intervjuer.

I ansökan beskrivs även att kunskaperna breddas genom utökade och nya lärandeaktiviteter inom odontologi som bettutveckling, bettfysiologi, endodonti, rehabilitering och oral medicin. I den kompletterande informationen anges att nya lärandeaktiviteter införs för att säkra ökad bredd och djup i tandhygienistens kompetensprofil och att detta är nödvändigt för att möta de nya krav på professionen som förändrade examensmål anger. Lärandemål och examinationer som svarar mot införda lärandeaktiviteter framgår dock inte av ansökan och framgick inte från intervjuerna.

Avgränsningen av utbildningens område och innehåll i förhållande till Tandhygienistexamen, både vad gäller bredd och djup, framgå inte entydigt i ansökan. Avgränsningen framstår snarare relatera till uppfattningar om ansvars- och arbetsfördelning inom tandvården än till målen i den nya examensförordningen, där bland annat självständigt utövande av yrket betonas. I ansökan uppges att graden av självständighet har ökat för tandhygienister och att detta återspeglas i den treåriga utbildningen. Bedömargruppen finner dock att utvecklingen av den självständiga förmågan i utbildningen är framstår som otillräckligt beskriveneftersom självständigt utövande endast framgår i två lärandemål (vid färdighet och förmåga) och självständighet vad gäller orala undersökningar saknas helt i kursplanernas lärandemål.

Ansökan visar att den kliniska utbildningen kommer att genomföras vid fakultetens utbildningsklinik och på externa Folktandvårdskliniker i Region Skåne. Vid intervjuerna konstaterades att den kliniska verksamheten fungerar väl i dagens utbildning på såväl utbildningskliniken som vid de externa klinikerna och de kliniska handledarna är väl insatta i vad som förväntas av dem, vilket bedömargruppen anser ger goda förutsättningar för den nya utbildningen. Avtal om externa platser för den kliniska utbildningen finns.

När det gäller utbildningens innehåll anser bedömargruppen att denna endast till delar har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till Tandhygienistexamen, vilket innebär att det inte finns tillräckliga förutsättningar för att genomföra den nya treåriga Tandhygienistutbildningen.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Ur ett nationellt perspektiv finns ett allmänt intresse av att lärosätet ska få utfärda aktuell examen eftersom bristen på arbetskraft är betydande.

Bedömningsgrund: Personal (lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare inom den professionsinriktade kompetensen är otillräcklig till utbildningens omfattning, innehåll, storlek och genomförande.

I ansökan framgår att det finns sex personer som har sin huvudsakliga tjänstgöring inom Tandhygienistprogrammet, en programansvarig/tandläkare (20%), två examinationsansvariga/tandläkare (15%), två adjunkter/kursansvariga (tandhygienistertillika tutorer och handledare (vardera 60% inom programmet) och en adjunkt/tandhygienist som har en tidsbegränsad tjänst (40%). Därutöver har programmet en extern tandhygienist (5%). Sammanlagt utgör detta drygt 2 heltidstjänster av vilka cirka 1,5 tjänster innehas av tandhygienister. I ansökan framgår att Odonlogiska fakulteten har utlyst två lektorat, en i oral hälsa och en i odontologisk epidemiologi. De sökande ska var disputerade och ledningen ser gärna att en ska vara tandhygienist. I ansökan (kompletterande lärartabellen) bekräftades att det tilltänkta lektorat i oral hälsa ska vara anställd på tandhygienistprogrammet på 80%, och det andra lektoratet 10% på programmet. Vid intervjuerna framgick att arbetsuppgifterna för det tilltänkta lektoratet i oral hälsa bland annat ska att innebära att medverka i, utveckla och implementera det nya programmet. Det framgick också att detta lektorat inte är tillsatt och att ansökningstiden har gått ut.

Av ansökan framgår att inom fakulteten finns ett antal andra lärare i odontologiska ämnen som är involverade i undervisningen på det nuvarande programmet. Det framgår också att Tandhygienistprogrammet avser att utöka kompetensen inom specifika områden som diagnostik, oral medicin, bettfysiologi, prevention och kommunikation. Under intervjun bekräftades att denna kompetens finns inom fakulteten. I ansökan och i intervjuerna uppgavs också att det finns lärarkompetens för den kliniska utbildningen som ska genomföras vid fakultetens studentklinik för den treåriga utbildningen .

Den externa kliniska utbildningen sker vid Folktandvården Skåne AB och det framkom i ansökan och under intervjuerna att de kliniska handledarna har lång erfarenhet av att handleda tandhygieniststudenter och att de hade säkerhet kring detta. Flertalet har gått handledarutbildning, det är dock oklart kring omfattningen på denna . Det bekräftades under intervjun att det finns en överensstämmande bild av en fungerande verksamhet.

Trots att det i ansökan och vid intervjuerna uppgavs att programmet ha tillräckliga lärarresurser i förhållande till den studentgrupp som planeras anser bedömargruppen att den professionsinriktade miljön är svag inom fakulteten då det är alltför få tandhygienister som undervisar på programmetTandhygieniststudenterna i den nya treåriga utbildningen ges inte tillräckliga förutsättningar avseende förståelse och utvecklingen inom tandhygienistens kunskapsområde för att få möjlighet att kunna tillgodogöra sig tillräckliga professionskunskaper.

Vidare framgår av ansökan att det är viktigt att det finns en forskarmiljö som utvecklas av och med tandhygienister. En sammantagande bild från ansökan och intervjuerna som bedömargruppen har fått är att tandläkarkompetensen inom fakulteten är väl ombesörjd, däremot behöver den ämnesmässiga akademiska kompetensen stärkas. Bedömargruppen anser att antal lärare inom den professionsinriktade och akademiska kompetensen för tandhygienistprogrammet inom odontologiska fakulteten inte är tillräckligt utifrån omfattning, innehåll, storlek och genomförande.

Den sammantagna uppfattningen hos bedömargruppen är att tandhygienistlärare behöver öka inom den professionsinriktade miljön både i antal och avseende inriktningen mot området oral hälsa och särskilt i förhållande till de nya examensmålen. Det är också angeläget för utvecklingen av programmet att rekrytera en disputerad tandhygienist eller ge förutsättning för forskarutbildning hos befintliga tandhygienistlärare och under denna tid knyta till sig disputerade tandhygienister under andra former.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljön

Utbildningsmiljön har brister, såväl när det gäller relevansen i den vetenskapliga miljön, som den professionsinriktade miljön.

I ansökan framgår att ett stort antal av fakultetens lärare är disputerade och bedriver aktiv forskning inom odontologi och fakultetens forskningsprofil Oral hälsa. Dessa är tandläkare eftersom det saknas disputerade tandhygienister vid fakulteten. Vid intervjuerna framkom att studenterna inte har mött några forskningsaktiva tandhygienister i utbildningen, vilket bedömargruppen anser är viktigt. Bedömargruppens uppfattning är att studenterna inte enbart ska få tandläkarperspektivet på forskning, utan behöver också möta och ingå i en miljö med disputerade tandhygienister för att få kunskap om och förståelse för tandhygienistens forskningsområde inom oral hälsa och för utvecklingen av området. Detta har inte minst betydelse för examensmålet i "visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen", och har också betydelse för det självständiga arbetet i den nya utbildningen. Tandhygienistens kunskapsområde har stor tyngd i den nya treåriga Tandhygienistutbildningen jämfört med den tvååriga. Bedömargruppen anser att arbetet med att utveckla en vetenskaplig miljö utifrån tandhygienistperspektivet är mycket angeläget och att fakulteten bör undersöka möjligheterna att knyta disputerade tandhygienister på andra sätt innan denna miljö är på plats.

Den utmaningsbaserade pedagogiken som används i utbildningen bidrar till forskningsanknytning genom att studenterna arbetar med fall där de formulerar hypoteser utifrån frågeställningar de ställs inför samt söker kunskap för att nå problemlösning, vilket framgår från ansökan och stärktes vid intervjuerna. Komplettering av litteraturlistor visar exempel på vetenskapliga artiklar som studenterna kan använda sig av för att besvara frågeställningarna. Intervjuerna visade att studenterna frekvent söker efter vetenskapliga artiklar i olika databaser. Bedömargruppens bild är att sannolikheten är stor att den pedagogik som används innebär att studenterna tar del av forskning och utvecklar ett vetenskapligt förhållningssätt.

Sammantaget anser bedömargruppen att det saknas en vetenskaplig miljö med tandhygienister som är viktig utifrån ämnes- och professionskunskaper ,och att den miljö som finns idag är inte tillräcklig för genomförande av den treåriga utbildningen, även om övriga lärare är forskningsaktiva.

Den professionsinriktade miljön vid programmet beskrivs svagt i ansökan och framstår som liten och sårbar. Vid intervjuerna uppgavs att lärarna vid fakulteten arbetar kliniskt med patientbehandling, vilket är mycket positivt. Det gavs emellertid en tydlig och samstämmig bild vid intervjuerna att den professionsinriktade miljön har fokus på tandläkare och bedömargruppen finner det troligt att det kommer att vara så även i den nya utbildningen. Bedömargruppens bild är att en professionsinriktad miljö på fakulteten, där tandhygienister inkluderas i förhållande till den kompetens som krävs utifrån de nya examensmålen , inte prioriteras tillräckligt. Studenterna tar del av en professionsinriktad miljö under den externa kliniska utbildningen,vilket utifrån kompletterat material för den nya utbildningen planeras att omfatta 7,5 hp. Bedömargruppens bild är dock att detta inte är helt klart ännu. Intervjuerna tydliggjorde att teamsamverkan framförallt kommer att tränas under den externa kliniska utbildningen. Förutsättningar för teamsamverkan med tandläkarstudenter och yrkesgrupper inom vård och omsorg kommer att vara goda i den treåriga utbildningen. Denna bild stärks genom att det finns flera lärandemål i kursplanerna som visar på detta. Bedömargruppens inställning är att det i den nya utbildningen kommer att finnas en professionsinriktad miljö, men att denna behöver stärkas i förhållande till lärare på fakulteten som till professionen är tandhygienister.

Relevant samverkan med omgivande samhälle

Det framgår i ansökan att det finns ett nära och väl fungerande samverkan på olika nivåer med Folktandvården Skåne och som bekräftades i samtliga intervjuer. Folktandvården Skåne finns representerat i fakultetens Utbildningsnämnd. Intervjuerna stärkte bilden att dialogen fungerar väl och det framgick att det finns en lyhördhet för synpunkter hos båda parter. I den nya utbildningen planeras interprofessionellt lärande med bland annat sjuksköterskestudenter. Det framgår inget i ansökan om internationell samverkan, men kompletterat material visar att sådant samarbete finns på fakulteten, vilket möjliggör att Tandhygienistprogrammet kan bedriva internationellt utbyte. Bedömargruppen finner att det kommer att finnas förutsättningar för det treåriga Tandhygienistprogrammet vad gäller samverkan med omgivande samhälle.

Bedömningsgrund: Resurser

Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur

Det finns god tillgång till undervisningslokaler, bibliotek, grupprum och laboratorier enligt ansökan. I denna framgår också att en omorganisation pågår med målet att effektivisera lokalanvändandet utifrån tillgängliga resurser. Utvärdering av lokalernas tillgänglighet och användning sker i formaliserad dialog mellan fakultetens utbildningsansvarig och studentkårens representanter. Vidare så uppges att det finns tillräckligt stort antal behandlingsplatser med ny utrustning. Vid intervjuerna framkom att studentkliniken kommer att rymma både tandläkare- och tandhygieniststudenter, även om det kommer att utökas något med tandhygieniststudenter i den nya utbildningen. Det uppgavs vidare att studenterna får tillgång till både vuxna patienter med olika behandlingsbehov vid studentkliniken och till stor del barn- och ungdomspatienter i den externa kliniska utbildningen. Vid intervjuerna framkom dock att tandläkarstudenter prioriteras vid fördelning av patienter vid studentkliniken på fakulteten, vilket bedömargruppen anser måste ses över i den nya utbildningen. Trots detta finns anser bedömargruppen att det finns tillräckliga resurser för genomförande av den nya utbildningen när det gäller såväl teoretisk, preklinisk som klinisk utbildning.

I ansökan och vid intervjuerna uppgavs att det finns ett väl utvecklat studentstöd för studie- och studiesociala frågor som fungerar väl, vilket bedömargruppen finner det högst troligt att det kommer att fungera på samma sätt väl även för den treåriga Tandhygienistutbildningen.

De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten

Det framgår inte av ansökan hur de tillgängliga resurserna utnyttjas i verksamheten. Under intervjuerna framkom dock att de resurser som finns används effektivt, vilket bedömargruppen anser ger goda förutsättningar för att hög kvalitet ska kunna uppnås i den kommande Tandhygienistutbildningen

.

Miljö, resurser och område

Det framstår att utbildningens innehåll endast till delar har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till den nya treåriga Tandhygienistutbildningen för att kunna uppnå de nya examensmålen. Avgränsningen i form av bredd och djup för tandhygienistens kunskapsområde beskrivs motsägelsefullt och innehållet relaterar till stor del till tandvårdens ansvars- och arbetsfördelning och inte i förhållande till målen för Tandhygienistexamen. Tandhygienistens självständighet som betonas i de nya examensmålen, är inte tillräckligt utvecklad genom att självständigheten endast framstår i få lärandemål. Lärarresurserna är knapphändiga när det gäller kärnan som administrerar och undervisar i programmet och är i synnerhet bristfällig när det gäller tandhygienister. Övrig lärarkompetens framstår som god både i antal och i förhållande till varierande kompetensområde.

Den vetenskapliga miljön är otillfredsställande. Vid fakulteten och Tandhygienistutbildningen finns ingen disputerad tandhygienistlärare. Det saknas därför ämnesmässig akademisk förankring i utbildningen, vilket har betydelse för närtid, men även den framtida utvecklingen av ämnesområdet och för att kunna säkra denna kompetens över tid. Disputerade och därmed forskande tandhygienistlärare på institutionen måste prioriteras. Vid fakulteten finns en plan för att anställa en disputerade tandhygienistlärare och det är viktig att denna realiseras. Om det inte går att finna någon eftersom det finns brist på disputerade tandhygienister nationellt, så bör möjligheter undersökas att knyta disputerade tandhygienister till fakulteten under andra former. Det är också viktigt att en plan tas fram vid fakulteten för fortsatt utveckling av den akademiska tandhygienistkompetensen. Det finns en professionsinriktad miljö i stort, men för att förmedla de professionskunskaper som krävs för arbetet som tandhygienist behöver miljön förstärkas med fler erfarna tandhygienister i lärarkåren. En tillfredsställande samverkan med omgivande samhälle finns etablerad och innebär att det finns en god grund för samverkan i den nya utbildningen. Det finns också redan idag resurser som framstår som tillräckliga och det finns goda förutsättningar för att dessa kan användas på ett effektivt sätt. . Det är däremot nödvändigt att tandhygienisterna inte ska missgynnas vid fördelning av patienter på fakultetens studentklinik eftersom detta kan äventyra att examensmål inte uppnås.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)