Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandhygienistexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2019-02-19
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Tandhygienistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Bedömningsgrund: Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Motivering: Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen

Framtagande till beslut av utbildningsplan sker enligt en fastställd struktur fram till beslut av dekan vid Odontologiska fakultetsstyrelsen vid Malmö Universitet. Av ansökan framgår också att programansvariga har ansvar för att programmet håller hög kvalitet. Ett programråd med lärare, kliniska lärare och studentrepresentanter diskuterar kvalitetsfrågor på programmet. Det finns också god struktur för framtagning av kursplaner som sker i samverkan med studenter. Preliminär utbildningsplan och utkast till kursplanerna är utformade i enlighet med Högskoleförordningens anvisningar.

I utbildningsplanen framgår att studenterna ska genomföra ett självständigt arbete som påbörjas på termin 4 och kommer att genomföras under termin 4-6 . I lärosätets komplettering anges att lärosätet har en komplett odontologisk kompetens som kan bidra till handledning av det självständiga arbetet. I ansökan och i kursplanerna går det inte att utläsa hur examensarbetet ska genomföras och vilka lärandemål som är relaterade till det självständiga arbetet. Det framgår inte heller tydligt i matrisen som finns i ansökan vilka specifika lärandemål som är relaterade till examensarbetet. Till det självständiga arbetet saknas hänvisning till litteratur, dock så finns det i litteraturlistan för termin 4 hänvisning till tre websidor som berör vetenskapligt skrivande, forskningsmetodik och forskningsetik som kan användas vid genomförandet . Bedömargruppens konstaterar att det finns oklarheter om examensarbetets lärandemål och genomförande för den treåriga utbildningen. Det är även otydligt avseende tandhygienistens kunskapsområde oral hälsa inom odontologi, och hur det kommer att avspegla sig i det självständiga arbetet.

Bedömningsgrund: Säkring av examensmålen

Utbildningens utformande, genomförande och examination kan inte säkerställa att studenterna uppnår målen i examensordningen när examen utfärdas

Det presenteras i ansökan att det finns en väl upparbetad organisation och struktur för säkring av examensmål på Malmö Universitet och vid fakulteten vilket bekräftades vid intervjuerna. Program-, kurs- och examinationsansvarig svarar för att lärandemålen i respektive kurs är relevanta till kursernas innehåll, examinationer och examensmål. Förändringar i utbildningen sker exempelvis utifrån synpunkter som ges i kursutvärderingar, men också synpunkter från studenterna under pågående termin kan ledat till omedelbara förändringar i kursen. Bedömargruppen anser att det är högst troligt att denna struktur även kommer att finnas i den nya treåriga utbildningen.

Vid intervjuerna framkom att examensmålen för den treåriga utbildningen endast är delvis kända inom organisationen och bedömargruppen ser att målen behöver spridas till samtliga lärare inom fakulteten som kommer att arbeta i det nya programmet. Innebörden och konsekvenserna av dem och i synnerhet vad gäller de nya och förändrade examensmålen behöver diskuteras i kollegiet. Ökad reflektion behövs framförallt över vad tandhygienistens självständighet innebär, då det både från ansökan och vid intervjuerna inte framkom tydligt på vilket sätt studenterna tränas i självständighet för att kunna uppnå samtliga examensmål för utbildningen. I matrisen i ansökan över lärandemål i förhållande till att uppfylla examensmålen saknas lärandemål för självständighet i målet "Visa förmåga att självständigt utföra orala undersökningar samt att analysera och utreda behov av insatser". Bedömargruppen anser att det krävs bredare och fördjupade kunskaper i relation till detta examensmål. Det framgår att lärandemålen är till stor del har fokus på normalstrukturen i munhålan, beteendeförändring, kariologi och parodontologi, men bedömargruppen anser att dessa behöver förstärkas och utökas. Vid intervjuerna framgick också att de lärandeaktiviteter som kommer att finnas i relation till detta examensmål till en del kopplas till tandläkare och inte tandhygienister.. Bedömargruppen uppfattar också oklarheter kring tandhygienistens självständighet och om delegering i förhållande till tandhygienisten eftersom det framgår i ansökan att "fokus inom tandvården idag är teamarbete och delegerat arbete där tandhygienistens roll har förändrats". Varken ansökan eller intervjuerna klargjorde vad som avses. Bedömargruppens uppfattning är att det finns brist på lärandeaktiviteter och examinationer och att de som finns inte är tillräckliga för att ge studenterna förutsättningar att uppnå examensmålen och inte minst i förhållande till tandhygienistens självständighet i den treåriga Tandhygienistexamen.

Matrisen i ansökan visar också att examensmålet "Visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet" har få lärandemål och är i synnerhet bristfälligt i relation till ämneskunskaper i relation till tandhygienistens område och behöver ha stort fokus och stärkas i utbildningen för att målet ska kunna uppnås. Detta måste också ses över i förhållande till det självständiga arbetet.

Det framgick också från intervjuerna att odontologi i förhållande till tandhygienistens kunskapsområde kommer i skymundan. I matrisen visas att det finns stort fokus på odontologiska ämnen för att uppnå examensmålet "Visa kunskap om och förståelse för den orala hälsans betydelse för individens välbefinnande och hälsa samt det allmänna hälsotillståndets inverkan på den orala hälsan" medan få lärandemål fokuserar på oral hälsa i förhållande till tandhygienistens kunskapsområde och till individens välbefinnande och hälsa samt kunskaper om det allmänna hälsotillståndets inverkan på den orala hälsan. Bedömargruppens uppfattning är att lärandemålen är inte tillräckliga och därmed finns inte examinationer som stärker måluppfyllelse till de här förändrade examensmålen som ställer ökade krav jämfört med tidigare utbildning.

Kompletterat material visade utökning av barn- och ungdomstandvård i den nya utbildningen vilket har betydelse för att studenterna ska få förutsättningar för att kunna uppnå de ökade kraven i examensmålen. Verksamheten betonade barn- och ungdomstandvårdens betydelse, men bedömargruppen uppfattade att utökningen är på planeringsstadiet och anser att det är positivt om denna utökning kan realiseras.

Vidare så uppges i matrisen i ansökan att lärandemål för det självständiga arbetet som genomförs i kurserna 4,5 och 6 är att "kunna genomföra ett självständigt arbete". I dessa kursplaner saknas däremot detta lärandemål och det finns få mål överhuvudtaget som kan relateras till vetenskap i förhållande till det självständiga arbetet. Bland annat så finns lärandemål om statistik men inte kvalitativa analysmetoder. Bedömargruppen finner att lärosätet inte kan visa att utbildningens utformning, genomförande och examinationer är tillräckliga för att den nya utbildningen med förändrade och utökade krav kan genomföras så att studenterna uppnår examensmålen.

Det framgick vidare att kriterier för examinationer finns i den nuvarande utbildningen för Tandhygienistexamen och bedömargruppen finner det sannolikt att detta kommer att utformas även för den nya utbildningen så att såväl lärare, kliniska handledare och studenter vet vilka krav på ställs vid examinationer. Däremot framstår det som otydligt hur kriterier för bedömning av vissa lärandemål ska kunna formuleras, till exempel gällande värderingsförmåga och förhållningssätt i termin 2 där studenterna "ska kunna visa ambition att fördjupa sina kunskaper och färdigheter inom för professionen relevanta områden", . Ett annat exempel är att "studenten ska kunna ha viss förståelse för samband mellan biologiska förhållande och tandsjukdomars kliniska bild", ett lärandemål i termin 4. Det är otydligt hur bedömningskriterier ska utformas kring "viss förståelse". Vid intervjuerna framkom att lärandemålen behöver och ska ses över.

Bedömningskriterier och mål som berör den externa kliniska utbildningen inom Folktandvården uppgavs vid intervjuerna är väl kända och att dessa diskuteras vid handledarträffar och vid den täta kontakt som finns mellan handledare och lärare på programmet. Vid intervjuerna framgick det vidare att det ska säkerställas att studenterna kommer att undersöka och behandla olika patientkategorier och svårighetsgrad av behandlingar.

Utbildningens progression framgår till stor del i kursplanerna då det finns fördjupade krav i lärandemålen. Progressionen i förhållande till den kliniska färdighetsträningen beskrivs väl i ansökan. eBdömargruppen finner det också troligt att progression finns i de problemställningar och fall studenterna arbetar med under utbildningen då det vid intervjuerna framgick att det finns en ökad svårighetsgrad och komplexitet. allteftersom i utbildningen.

Utformning, genomförande och resultat

Utbildningsplan och kursplaner är framtagna för hela den treåriga utbildningen och det finns processer för hur dessa arbetas fram och beslutas. Det finns system för att säkerställa att samtliga examensmål uppfylls. Trots detta så visar de lärandeaktiviteter, lärandemål och examinationer som beskrivs i ansökan och kursplanerna samt framkom vid intervjuerna att samtliga examensmål inte kommer att uppnås i det nya Tandhygienistprogrammet. De nya examensmålen framstods som inte kända av alla berörda och en ökad diskussion och reflektion behövs inom kollegiet. Självständigheten framgår inte tydligt i lärandemålen. Begreppet delegering som togs upp i ansökan och vid intervjuerna framstår oklart hur detta tolkas i förhållande till tandhygienistens självständiga yrkesutövande. Innehåll och lärandemål i förhållande till tandhygienistens ämneskunskaper och område framgår inte i i tillräckligt hög grad. Det finns också oklarheter i förhållande till det självständiga arbetet när det gäller innehåll, utformning, genomförande och lärandemål. Utformningen av lärandemål behöver också ses över för att säkerställa att samtliga examensmål uppnås.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)