Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialpedagogik - magister Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2020-02-18
Lärosäte: Stockholms Musikpedagogiska Institut
Typ av examen: Magisterexamen
Ämne: Stiftelsen Stockholms musikpedagogiska institut - specialpedagogik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Utbildningen är användbar och förbereder studenterför ett föränderligt arbetsliv.Relevant samverkan sker med det omgivandesamhället.

Utbildningen är användbar och förbereder studenter för ett föränderligt arbetsliv. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Bedömarna menar att det finns många exempel på utbildningens relevans för arbetslivet och den nära samverkan med det omgivande samhället. En rad utredningar och rapporter pekar på den om fattande snedrekryteringen till kulturskolan och behovet av att kunna erbjuda barn med funktionshinder en kvalitativt god verksamhet inom kulturskolan.

I ansökan framgår att lärosätet har ett nära samarbete med kulturskolor i närområdet där flera av SMIs lärare arbetar deltid. Det täta samarbetet med kulturskolor innebär att SMIs studenter kan erbjudas auskultationer, studiedagar, gästföreläsningar och workshops med praktiker inom fältet med relevans för området.

Av ansökan framgår också att SMI ingår, tillsammans med fem andra lärosäten, i ett nätverk som fått medel för att utveckla särskilda utbildningar för kulturskolan inom ramen för Kulturskoleklivet. Huvudsyftet med projektet är att specifikt bidra till att möta kulturskolesektorns behov av kompetens. Bedömarna menar att SMI:s samarbete med kulturskolor på detta område stärker samverkan med det omgivande samhället och arbetslivet och bidrar till att säkerställa att utbildningen har relevans för yrkeslivet.

Utöver SMI:s fast anställda personal anlitar lärosätet ett stort antal timlärare som med sin konstnärliga expertis och djupa kunskaper inom sina huvudområden bidrar med aktuell information som är relevant för utbildningen och dess användbarhet för arbetslivet. Kulturchefer och externa lärare som på olika nivåer arbetar aktivt med inkluderande verksamhet bjuds regelbundet in till utbildningen för att dela med sig av erfarenheter från den praktiska verkligheten. Bedömarna menar att också dessa samarbeten stärker samverkan med det omgivande samhället.

Att utbildningen i sin rekrytering av studenter i första hand vänder sig till personer som redan är verksamma inom kulturskolan ger också en stark koppling till arbetslivet. Utformningen av utbildningen med halvtidsstudier kombinerade med yrkesutövning där studenternas förväntas leverera egna praktiska exempel, såsom specialpedagogiska dilemman, utgör en del av kärnan i utbildningen. Om studenten inte redan har en plats, ska lärosätet enligt intervjuerna hjälpa till med att ordna det. Bedömargruppen anser dock att utbildningens tillgång till specialpedagogiskt relevanta praktiska sammanhang är för ensidigt beroende av studenternas samlade arbetslivsanknytning. Bedömargruppen rekommenderar därför lärosätet att utveckla och tydligt beskriva ett nätverk av skolor som kan säkerställa studenternas tillgång till praktiken.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)