Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialpedagogik - magister Bedömningsområde: Studentperspektiv

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2020-02-18
Lärosäte: Stockholms Musikpedagogiska Institut
Typ av examen: Magisterexamen
Ämne: Stiftelsen Stockholms musikpedagogiska institut - specialpedagogik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Utbildningen verkar för att studenterna ska ta en aktivroll i arbetet med att utveckla utbildningens innehålloch genomförande.

Utbildningen verkar för att studenterna ska ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Det är bedömarnas uppfattning att lärosätet arbetar väl med att ge möjligheter för studenter att aktivt delta i utformningen av sin utbildning.

Av ansökan framgår att redan före kursens genomförande presenterar läraren kursen. Studenterna får då möjlighet att delge sina förväntningar på den. Under kursens genomförande har studenterna möjlighet att inkomma med synpunkter på kursens upplägg och vid behov kan insatser sättas in redan under pågående kurs. Efter varje avslutad kurs ges studenterna möjlighet att anonymt värdera både sina egna och andras insatser i förhållande till bland annat kursinnehåll och litteratur. Eventuella åtgärder diskuteras i kollegiets ämnesgrupper. Synpunkterna sammanfattas och görs tillgänglig för läsning på lärosätets interna kommunikationsplattform. Uppföljning sker även genom samtal med alumner två och fem år efter examen. Under intervjuerna med studenterna framfördes att studenterna även har möjlighet att inkomma med kommentarer och synpunkter direkt till studierektor, samt att de känner sig lyssnade på när de framför tankar och idéer.

Av ansökan och under intervjuerna framkom att fyra studentrepresentanter ingår i lärosätets forsknings- och utbildningsnämnd där kursplaner fastställs och vid behov revideras. Två studentrepresentanter ingår i lärosätets styrelse. Ledningen träffar regelbunden, sex gånger per år enligt ansökan, studentkårens styrelse för att diskutera frågor relaterade till utbildning, studie- och arbetsmiljö och annat kopplat till högskolans verksamhet. Studierna bedrivs på distans vilket medför vissa utmaningar när det gäller representation i styrande organ. Under intervjuerna framkom att ingen distansstudent ingår i vare sig lärosätets eller studentkårens styrelse.

Studentkåren beskrivs under intervjuerna av både studenterna och ledningen som en levande och aktiv kår, något som brukar vara en god förutsättning för bra studentinflytande, menar bedömarna.

Under intervjuerna med studenterna beskrevs kopplingen till den egna praktiken som fördelaktig eftersom den bland annat ger en möjlighet att bli skuggad av verksamma kollegor. Genom att utbildningen är så tydligt verksamhetskopplad ges studenten möjlighet att direkt applicera ny kunskap och därmed bidra till att kvalitetssäkra den egna undervisningen. De studenterna som intervjuades anser även att studierna går att kombinera med en tjänst inom kulturskolan.

Bedömarna menar sammanfattningsvis att studentperspektivet verkar fungera väl och att studenterna ges möjligheter att aktivt delta i arbetet med att utveckla sin utbildning men rekommenderar ändå lärosätet att se över hur distansstudenter lättare kan ges möjligheter att delta i det mer formella styrelsearbetet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)