Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialpedagogik - magister Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2020-02-18
Lärosäte: Stockholms Musikpedagogiska Institut
Typ av examen: Magisterexamen
Ämne: Stiftelsen Stockholms musikpedagogiska institut - specialpedagogik
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)Det finns utbildningsplan och kursplaner för helautbildningen

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen.

Utbildningsplan och kursplaner finns för hela utbildningen och dessa är utformade i enlighet med högskoleförordningen.

Efter beslut i styrelsen om utbildningens inrättande bereddes en ny utbildningsplan av högskolans direktion med berörda utbildningsledare och lärare. Förslagen fastställdes sedan av lärosätets forsknings- och utbildningsnämnd (FUN). Utbildningsplaner revideras vart sjätte år och däremellan efter behov. Utbildningsplanen för den sökta magisterutbildningen fastställdes av FUN i mars 2019.

Kursplaner fastställs också av FUN efter att först ha genomgått en liknande remissrunda. Samtliga fyra kursplaner som ingår i utbildningen är fastställda av FUN vid olika tillfällen. Av kursplanerna framgår utformningen av utbildningen med information om lokala lärandemål, kursinnehåll, litteratur, examinationsformer och annat lärandematerial. Lärosätet bifogar också studiehandledning för de två första kurserna med ett mera specificerat kursupplägg till exempel en examinationsplan.

Examinationsformer under utbildningen redovisas skriftligt och muntligt och/eller i gestaltande form, genom aktivt deltagande i lektioner, seminarier och workshops. Det avslutande, självständiga arbetet ska dokumenteras, presenteras och granskas som ett vetenskapligt projektarbete. Bedömarna menar att examinationsformerna är relevanta för den här typen av utbildning. Bedömargruppen anser att både kursplaner och utbildningsplan visar att det specialpedagogiska djupet är begränsat, både i lärargruppen och i utbildningens innehåll. Kurslitteraturen speglar utbildningens breda ansats, men det specialpedagogiska djupet saknas som tidigare påpekats. Utbildningsplan och kursplaner speglar den av bedömargruppen identifierade bredden i utbildningen som också bedöms vara problematisk. Nationell och internationell forskning om exempelvis teckenspråk i konstnärlig utbildning, bildskapande och autism, bildskapande och språkutveckling, musikskapande och dövhet med mera, saknas helt, menar bedömarna.

Sammanfattningsvis menar bedömarna att det finns tillfredsställande utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen där det framgår hur undervisningen kommer att vara utformad. Bedömarna menar också att lärosätet i sin ansökan och under intervjun har redogjort utförligt för den regelbundna, återkommande kvalitetssäkringsprocessen av utbildningsplan och kursplaner som består av granskning, åtgärder, uppföljning och utvärdering. Utbildningsplan, kursplaner och litteraturlistor visar, emellertid, på att det specialpedagogiska innehållet och djupet är begränsat.

Säkring av examensmålenGenom utbildningens utformning, genomförandeoch examination säkerställs att studenternauppnått målen i examensordningen när examenutfärdas

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs inte att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas

Utbildningen ska omfatta 60 högskolepoäng, fördelade på fyra kurser, på avancerad nivå. I självvärdering och kursplaner beskrivs en introducerande kurs, en kurs med fokus på organisation av verksamhet inom kulturskolan på tre nivåer, en kurs i vetenskapsteori och metod som förbereder studenterna för att genomföra ett praktiknära vetenskapligt självständigt utvecklingsarbete, slutligen en kurs som innefattar själva examensarbetet. Utbildningen ges på distans under två år, det vill säga 50 procent av heltid. Den är dimensionerad för 16 studenter vilket motsvarar åtta heltidsstudenter.

Utbildningsplanens lokala mål för den sökta magisterutbildningen är utformade efter innehållet i den sökta examen och visar en tydlig relation till högskoleförordningens generella mål för magisterexamen. Exempelvis har förordningens krav gällande "fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen" blivit översatt till "fördjupad metodkunskap i praktiknära forskningsmetoder med relevans för utbildningens inriktning". Lärandemålen är till viss del väl beskrivna i kursplanerna. Bedömargruppen anser att de lokala målen, generellt sett, ger den utformning som behövs för att målen i examensordningen ska kunna säkerställas. Innehållet i utbildningen är relevant i förhållande till vissa av examensmålen. Som nämnts ovan anser bedömargruppen att både kursplaner och utbildningsplan visar ett begränsat djup i det som lärosätet uppger som fördjupningsområde, specialpedagogik. Djupet är begränsat i både lärargruppen och i utbildningens innehåll. Kurslitteraturen speglar utbildningens breda ansats, men det specialpedagogiska djupet saknas som tidigare påpekats. Vidare rekommenderar bedömargruppen att lärosätet eftersträvar tydligare beskrivningar för hur progressioner skapas genom ett antal olika kurser, inte minst i fråga om mål som avser fördjupade kunskaper.

I ansökan har lärosätet redogjort för säkring av sina lokala examensmål på ett relativt summariskt sätt, i vissa fall bara med påståendet att samtliga delkurser bidrar till att studenterna utvecklas mot målet ifråga. Detta gör att bedömargruppen har behövt analysera kursplaner och studie-handledningar för att hitta relevanta exempel för hur examensmål säkerställs. Enligt ansökan skulle samtliga delkurser exempelvis bidra mot målet angående färdigheter som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete. Även om ett motsvarande lärandemål verkar saknas i första delkursen, bidrar kursens första examinationsuppgift dock till det nämnda examensmålet. Genom liknande analyser av kursplanerna samt de två första tillgängliga studiehandledningarna har bedömargruppen konstaterat att kursernas innehåll och examinationer är relevanta för att säkerställa att vissa av examensmålen uppfylls.

Bedömarna menar dock att utbildningen i högre grad bör fokusera på inkludering, delaktighet och diskriminering i kulturskolan och på kulturskoleledares syn på inkludering. Till följd av att utbildningen inte har en rimlig omfattning och avgränsning i relation till det sökta huvudområdet, specialpedagogik, anser bedömargruppen att utbildningen genom sin utformning och genomförande inte kan säkerställa att studenterna uppnått samtliga målen i examensordningen när examen utfärdas.

JämställdhetEtt jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas iutbildningens innehåll och utfo

Ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning

Bedömarna menar att själva grunden för den utbildning som lärosätet ansöker om examensrätt för, handlar om att på olika sätt lära studenterna att motarbeta diskriminering i olika avseende, inklusive kön. Utbildningens ansökan lyfter flertalet jämlikhetsperspektiv, förebyggande av exkludering och kränkande behandling och analyserar dessa utifrån kategorier som genus, klass och funktionsvariation. Av ansökan framgår att genom hela utbildningen genomförs hand-ledarledda övningar där studenterna får möjligheter att träna kritiska reflektioner avseende jämställdhet och jämställdhetsintegrering, något som bekräftades under intervjuerna.

Av lärosätets ansökan framkommer att lärosätet har en bred studentgrupp med olika ålder, kön och socioekonomiska bakgrund. Även fördelningen bland de anställda är relativt jämn. Bedömarna menar att de nyckeltalsundersökningar som görs regelbundet ger lärosätet verktyg för att synliggöra strukturer och förutsättningar i kollegium och studentgrupp. Bedömargruppens slutsats är att det av underlagen, ansökan och intervjuer, framgår att lärosätet har ett systematiskt och gediget arbete med jämställdhet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)