Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Yrkeslärarexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Lärarnas kompetens är adekvat och i proportion till yrkeslärarutbildningen. Det finns också beredskap och planer för att hantera kompetensförsörjningen på lång sikt. Programmet har en hög andel lärare med yrkeslärarexamen samt lärare med annan erfarenhet av undervisning i yrkesutbildning, och i lärargruppen finns erfarenhet av undervisning inom både gymnasieskola och vuxenutbildning. Ett utvecklingsområde är dock rekryteringen av doktorander med inriktning på yrkesutbildning, vilket kan stärka den långsiktiga kompetensförsörjningen. Bedömargruppen rekommenderar att man rekryterar doktorander med inriktning mot yrkesutbildning, som ett sätt att stärka den långsiktiga kompetensförsörjningen.

Det finns även en god vetenskaplig och professionsinriktad miljö, och en verksamhet med nära samband mellan forskning och utbildning. Programmets miljö som helhet omfattar flera olika, kompletterande akademiska miljöer. Samband mellan forskning och utbildning finns på flera sätt, genom att lärare forskar, undervisning kopplas till forskning, studenter får prova på ett vetenskapligt arbetssätt och forskningsmetoder används i undervisningen.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande.

Utbildningen har en väl utarbetad och strukturerad modell för progression och måluppfyllelse. UVK och VFU knyts ihop på ett bra sätt. Genom självvärderingen visar lärosätet även att man är medvetna om utvecklingsområdena och arbetar aktivt med dem.

Genom utformningen, en genomtänkt progression och varierande examinationsformer kan studenten få de kunskaper i didaktik, ämnesdidaktik och metodik som krävs. Däremot är det oklart hur man säkerställer att studenterna har kännedom om vuxnas lärande. Detta finns invävt i utbildningen men tas inte upp i något kursmål.

Man säkerställer att studenterna kan planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten, både självständigt och tillsammans med andra. Den finns en tydlig koppling mellan kurserna inom UVK respektive VFU, vilket är viktigt. Genom utbildningen får studenterna också förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap samt utveckla sin kompetens inom yrkesämnet och det pedagogiska arbetet. Utbildningen tar upp behovet av kompetensutveckling och ger också studenterna möjlighet att vara kritiskt självreflekterande och utvecklingsorienterade inom sina ämnen.

Jämställdhetsperspektivet ingår i utbildningens innehåll, utformning och genomförande, och lärosätet säkerställer studenternas förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett sådant perspektiv i pedagogisk verksamhet.

Lärosätet följer systematiskt upp utbildningen och sätter in åtgärder för att höja kvaliteten. Relevanta intressenter får återkoppling om uppföljningarnas resultat. Lärosätet verkar även för att studenterna genomför utbildningen inom planerad studietid, och det finns ett system för att följa upp genomströmningen. Även på detta område är uppföljningen strukturerad och systematisk.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

· Lärosätets arbete med att utveckla och säkerställa måluppfyllelsen i den del av examensmålet inom kunskap och förståelse som handlar om kännedom om vuxnas lärande

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Studenterna har möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande, bland annat genom studentrepresentation i lärosätets programråd och i VFU-samverkansgruppen. De kan få både formellt och informellt inflytande i utbildningens genomförande. Kursvärderingar genomförs både skriftligt och muntligt. Efter synpunkter från studenter har man bland annat förändrat campusdagarnas förläggning och förändrat utseendet på lärplattformens kurssidor.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Utbildningen är användbar och utvecklar studentens beredskap för att möta förändringar i arbetslivet. Det finns en relevant samverkan med det omgivande samhället, där VFU:n är en viktig del. Medverkan i olika samarbeten och projekt utanför lärosätet bidrar till en viktig och relevant grund för utbildningens användbarhet och relevans. Ett gott exempel på projekt och samarbeten utanför lärosätet som bedömargruppen vill lyfta fram är en samverkan med besöksnäringens branschorganisation Visita samt Göteborgsregionens företrädare för yrkesutbildning, Den har bland annat har lett till ett seminarium på temat yrkeslärarens kompetens och kompetensutveckling.

Lärosätet vill stärka rollen för kollegiet för yrkeskunnande för att därigenom förbättra kontakten mellan lärarutbildning, arbetsliv och forskning, och ser detta som ett möjligt utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)